Nathalie

    Hej! Jag hade tänkt att plugga till optikerprogrammet till höst och det finns i Kalmar och i Stockholm, och nu har det tydligen också kommit till Göteborg vilket är bra. Men jag vill ha en mer chans att komma in och har därför hört att det går att plugga till optiker i Danmark. Min fråga är: hur kan man söka till Danmark? Jag har aldrig gjort det innan och känner ingen som har gjort det innan. Har endast hört från andra att dem som utbildat sig till optiker har pluggat antingen i Norge eller i Danmark. Tack för svar :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    ställ din fråga till Öresund direkt, där finns experter på att bo, jobba och även studera i Danmark. Tänk dock på att när du är färdigutbildad Optiker i Danmark, så måste du - i fall du vill arbeta som Optiker i Sverige - ansöka om legitimation hos socialstyrelsen och du kan då få svar att vissa kompletteringar kan eventuellt krävas i form av kurser eller praktik. Fråga om det hos Öresund direkt men reglerna kan också ändras över tid och det kan bli både lättare och svårare att få ut en svensk legitimation med utbildning från ett annat land.
    Allmänt gäller: det är oftast fördelaktigt att skaffa sig högre utbildning i samma land där man senare vill arbeta. Detta i första hand på grund av utbildningar anpassas till de förhållanden som finns i den aktuella landet. Under utbildningen skaffar man sig även kontakter och i fall du har goda kontakter i Danmark men vill arbeta i Sverige så kanske det är mindre fördelaktigt för dig i så fall?

    Studie- och yrkesvägledare