Andrea
    Hej!
    Jag har precis tagit examen från dietistprogrammet i Göteborg och har börjat fundera på att läsa till en examen i statistik, eftersom jag tyckte statistiken vi läste var väldigt intressant. Jag skulle vilja fråga om ni har tips på vilka kurser jag kan läsa för att få en examen som är relaterad till mina tidigare studier, dvs vilket område inom statistik som passar mig. Måste jag läsa till en till kandidat om jag vill läsa en master eller vilka alternativ finns det? Här är kursplanen för dietistprogrammet: http://sahlgrenska.gu.se/digitalAssets/1344/1344910_utb-plan-dietist-ht11.pdf.
    Jag har inte läst matte c på gymnasiet, är detta något jag bör läsa till först?

    Tack på förhand!

    Vänliga hälsningar,
    Andrea

    1 Svar

    Hej Andrea!

    Vad spännande att du är intresserad av att läsa vidare inom statistik. Statistik är ett område som beräknas växa och där det kommer behövas mer kompetens inom.

    Däremot så behöver du läst matte C alternativt 3 på gymnasiet för att vara behörig till att läsa statistik.
    Så det som du bör börja med är att kontakta komvux i din kommun.

    Om du vill ha en kandidat i statistik behöver du läsa 90hp i statistik som huvudämne och 180hp totalt (men du har ju redan en examen).
    Du kan både läsa olika kurser alternativt ett helt program inom statistik, det finns t.ex i Örebro och Umeå. T.ex http://www.oru.se/Utbildning/Program/1516/?pid=464

    Om du går in på antagning.se och väljer sökord "statistik" kan du se alla utbildningar inom det området och någon som kan matcha eller komplettera din tidigare utbildning.
    Vad inom statistik är det som du är intresserad av?

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV