Charlie
    Hej!
    Jag skulle supergärna vilja plugga till ämneslärare inom engelska, svenska och samhällskunskap, men jag vet inte hur man går tillväga. Har googlat massor men känns fortfarande inte som jag fått någon ordentligt svar på frågan. Just nu har jag ingen behörighet till högskola/UNI då jag behöver plugga upp min matematik. Vad är bästa vägen att gå för att bli ämneslärare?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Charlie;
    ämneslärare på grundskolan brukar vara behöriga i 3 ämnen och ämneslärare på gymnasiet - i 2 ämnen.
    Blir man behörig gymnasielärare, blir man också behörig att undervisa i samma ämnen på grundskolan.
    ****
    Du nämner 3 ämnen i din fråga. Vill du bli behörig Grundskolelärare?
    ****
    För att bli ämneslärare (en behörig sådan) - finns det 2 huvudsakliga vägar att gå:
    - ämneslärarprogrammet
    eller
    - läsa de ämnena i vilka man vill bli lärare i, på högskolenivå, först och leta sedan efter KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.
    Det är bekvämare att komma in på Ämneslärarprogrammet; då slipper man söka de olika kurser separat och riskera att inte komma in... på någon "nästa" kurs.
    ******
    Vilka ämneslärarprogram som ges på olika lärosäten - kan förändras.
    Om du ännu inte är behörig idag, så kanske det är bättre att kika på de olika "konkreta program" när det närmar sig så att du blir behörig...
    Nästa ansökningsperiod börjar i mitten av mars 2019 - till start ht2019.
    Om du tror att du till mitten på juni 2019 kan bli behörig, råder jag dig att söka under ansökningsperioden - från mitten av mars till mitten av april 2019. Ansökan gör man på www.antagning.se
    Högskolornas/universiteternas gemensam hemsida heter www.studera.nu
    ******
    Utbildningsutbud förändras. Det kommer att fastställas till 15 mars 2019, men du kan redan nu kontakta studievägledningen på de lärosäten det du vill läsa sen - det är mycket möjligt att de redan nu kan vara ganska så säkra på vilka lärarprogram som de kommer att "annonsera om" i mitten av mars 2019.

    Kika gärna på Framtid.se/Ämneslärare.

    Vänligen
    L.

    Liselotte