Hej Linn,

    om man vill utbilda sig till Frisör>> så är det enklast /och billigast/ att utbilda sig på gymnasieskolan. Det kan t o m vara värt att söka om till åk1 och gå om alla tre år på gymnasiet från hösten 2017 för dig del. Detta för att det inte finns någon som helst garanti att du ska kunna utbilda dig till frisör efter gymnasiet. Det alternativet som absolut finns i princip alltid är att gå på en privat utbildning, där du själv betalar för din utbildningsplats. Det som kan vara problemet är kostnader. Om man kan betala t.ex 160 tusen för vad en sådan utbildning kan kosta + att vara utan inkomst under utbildningstiden /då man ofta inte heller har rätt till studiemedel/ - då är det inga probem att utbilda sig till frisör som vuxen.

    Om du väljer att satsa på en privat utbildning till Frisör efter gymnasiet, rekommenderar jag att du tar reda på om vilka utbildningar som är godkända av Frisörföretagarna och Handels, vilket bl a innebär att det finns utbildade lärare, lokaler som är anpassade till frisörutbildning och att skoan tar ansvar för dig tills du blir behörig frisör.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    Frisör finns på Hantverksprogrammet - inriktning frisör>>

    Du kan nu direkt undersöka om det finns ledig plats i åk1 på någon skola nära dig (inom pendlingsavstånd) och trots att de har lärt sig en del sedan läsårets början, så kan ändå möjlighet finnas att komma in (och större chans är det att komma in så här sent på läsåret är om de erbjuder Lärling>>, och en ekonomisk "fördel" att läsa som lärling är att man kan få Lärlingsersättning, som är 1000 kr//månad utöver Studiebidraget).

    Du kanske själv redan vet vilka gymnasieskolor nära dig som erbjuder inriktning Frisör på Hantverksprogrammet, men annars kan du se på gymnasieguiden.se - snabblänk är här>>

    och ca hälften av dem erbjuder läsa som Lärling - se vilka gymnaiseskolor det är - här>>> men det där med Lärling är inte "hugget i sten" - dvs kan ändras. Och dessutom kan Lärlng erbjudas från olika årskurser, dvs inte alltid från åk1. Man kan läsa åk1 och 2 som skolförlagd utbildning, och sedan åk3 - som lärling.

    Fråga på alla de gymnasieskolor som erbjuder Frisör utbildning om de har plats och om du i så fall kan byta nu. Om inte - sök till åk1 till hösten 2017. Samtidigt råder jag dig fortsätta läsa på din nuvarande utbildning. Om du sedan får plats på frisör hösten 2017, kan du bestämma om du tackar ja eller nej till erbjuden studieplats. Du kan alltid fortsätta läsa på din nuvarande utbildning, trots att du blir erbjuden en ny utb.plats. Du kommer i så fall ha valmöjlighet.

    • : Kan jag gå klart linjen jag går nu och sedan söka frisör på gymnasiet och endast gå frisörkurserna?
    • Anna : Tyvärr - inte! om man har en gymnasial utbildning, som man har gått "klart", dvs får examensbevis eller studiebevis, då är man inte längre behörig till att söka en ny gymnasial utbilding. Tyvärr! Det känns väIdigt tråkigt att uppmana dig att hoppa av din nuvarande utbiIdning, men det måste jag nästan göra... för annars kan du ju int bli antagen till frisör på gymnasiet. Jag kommer nu utöka mitt svar till dig.