SYV-besökare SYV

    Hej Jonathan!
    FRåGA SYV har tyvärr inga egna experter på studier utomlands.
    Jag, som inte heller är någon expert på varken sig studier i Norge eller läkarstudier utanför Sverige, hittade den här webbplatsen: läkarstudent.se/antagning/norge - info där verkar vara några år gammal (från 2016, men kanske, förhoppningsvis, ändå aktuell?). och enligt vad som står på webbplatsen (länk ovan), är behörighet lite lägre, än den som krävs i Sverige; om det stämmer - det som uppges där, så behöver man för norsk läkarutbildning ej ha fysik2 och matematik 4, utan räcker med fysik1a och matematik 3. och studier på gymnasienivå i biologi verkar inte krävas alls. Inom kemi - återigen, om det stämmer det som står på webbplatsen som jag hittade, så krävs det samma behörighet som i Sverige, alltså godkänt betyg i kemi 2. Antagningssystemet skiljer sig i Norge och bl.a verkar spela rätt stor roll hur gammal man är när man söker (om man är under 21år eller över 21år) - man söker beroende av sin ålder, i olika kvoter (verkar det som...).
    Om du läser på samhällsvetenskapsprogrammet, ingår matematik 2 b som en obligatorisk kurs, men du kan, förhoppningsvis välja läsa även matte 3b; gör det om du kan + läs även matte 4 om du kan! Det är inte säkert att du inte kommer behöva matte 4 med godkänt betyg i Norge. Mycket möjligt att i Norge räcker det med godkänt betyg i matematik 3c, som är en kurs som läses på gymnasiala Teknik- och Naturvet.programmen.  Om du kan läsa matte 3c inom individ.val eller som utökad kurs, gör det! Annars är matte 3b bättre än ingen matte på högre nivå än 2b!
    På SA brukar inte möjlighet finnas att välja läsa fysik eller kemi. Kanske kan du läsa biologi som valbara kurser. Om du kan, läs Biologi 1 och sedan även 2. Även om det stämmer att du inför läkarprogrammet i Norge inte kommer behöva betygen i biologi, så är det i alla fall inte fel att skaffa sig de kunskaperna!
    Efter gymnasiet kommer du behöva komplettera även med Fysik1a och Kemi 1 och 2. Det är sammanlagt tre kurser á totalt 350poäng och kan läsas på heltid på 17.5 veckor.
    Om du på gymnasiet inte kan läsa mer matte än matte 2b, kommer du behöva komplettera även med matten. Minst en kurs, på nivå 3, och det tar 5 veckor på heltid. Så, det blir då minst 22,5 veckor att studera på heltid för att komplettera för behörighet.
    Jag tycker inte det är fel att planera för att läsa för den behörighet till naturvet.utbildningar på högskolenivå, som krävs i Sverige och det är godkända betyg i gymnasiala kurser: Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och matematik 4. Om inte annat, så kommer du bättre förberedd inför studier på läkarprogrammet. Att komma in på en högre utbildning är första steget; sedan gäller det också att hänga med i svåra studier som går i snabb takt under ganska lång tid. Det är långt ifrån alla som påbörjar universitetsstudier som blir klara med dem, tyvärr. Därför råder jag att försöka bli så bra förberedd som möjligt, att skaffa sig så stabil kunskapsgrund som möjligt!