Mesut
    Hej! Jag har ett mångårigt förhållande och min partner är från Australien. Jag har bestämt mig för att bli lärare men jag måste ha behörighet till att jobba som lärare i båda Sverige och Australien. Är det möjligt?

    Min andra fråga är om man kan studera till lärare på distans från utlandet. Jag bor i Australien för tillfället men om jag inte kan studera på distans så planerar jag att flytta tillbaka till Sverige tills jag är färdigutbildad lärare?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mesut,

    ta reda på vad de kräver i Australien för att kunna få jobb som lärare. Vad som krävs i Sverige kan jag berätta för dig. Svenska lärarutbildningar tar inte hänsyn till vad andra lärare kräver av sina lärare. Om du med svensk lärarutbildning kan eller inte kan få jobb i australien kan inte jag svara på. Gissningsvis är det så att i fall det ej finns någon lärare att "få tag på" som är behörig lärare i Australien, så måste de anställa någon i alla fall - och då "duger" säkert en behörig lärare från Sverige ... i alla fall som tillfällig ersättare.

    I Sverige är det idag stor lärarbrist och tyvärr får snart "vem som helst" undervisa. Men sätta betyg får endast behöriga lärare göra. För att bli behörig lärare i Sverige måste man få ut LÄRARLEGITIMATION hos Skolverket. För det krävs LÄRAREXAMEN. Det finns flera olia lärarexamina och många olika ämneskombinationer. Grundkolelärare är i Sverige oftast behörig i 3 ämnen; gymnasielärare - i 2. Lärare i fritidshem kan ha behörighet att undervisa, t.ex i Hem- och konsumentkunskap och utbildningen är kortast av alla lärarutbildningar (3 år på heltid). Gymnasielärare läser sin utbildning i fem eller 5,5 år /beroende på ämneskombinationen/.
    Vilka ämnen är "gångbara" i Australien som undervisningämnena för lärare - kan jag bara gissa på... Gissningsvis är det svårt att få jobb som lärare i Svenska och Svenska som andraspråk i Australien, men kanske på en skola på en Svensk Ambassad är det möjligt. Dock är det extremt få sådana tjänster och så ska man i så fall bo nära Ambassaden...
    Däremot Matematik, Fysik, Kemi, Naturkunskap, Biologi och Teknik  -  borde vara ämnen som är "gångbara" i alla länder, men "indelning i ämnena" kan vara  olika. Ex. det svenska ämnet "naturkunskap" är det en kombination av fysik, kemi och biologi; sedan kan matematik vara "inriktad"/profilerad mot logik, mot ekonomi, mot teknik eller mot naturvetenskap - speciellt gäller det "högre kurser inom matte", på gymnasienivå... så utan att veta exakt hur det är i Australien, skulle jag "allmänt" råda att satsa på läraryrket för "lägre åldrar", dvs grundskola - kanske i första hand låg- och mellanstadielärare och ha som sin "specialitet" naturvetenskap/matematik och/eller historia, som också borde ej skilja sig mycket mellan Sverige och Australien.

    Tips: försök ordna prova-på dag i en skola i Australien där du senare vill jobba som lärare; var med en hel dag och se hur det ser ut, om du skulle trivas. Ta reda på vilka ämnen som är "gångbara" i Australien; vilka regler som gäller för att få undervisa. Har de "lärarlegitimations"-kravet eller motsvarande?
    Prata med >> The Australian Government Department of Employment och få reda på villkor för lärar-jobb i australien: om det enligt deras prognos blir lätt/svårt att få jobb som lärare; om det kanske redan idag finns möjlighet att få jobb som obehörig lärare - det är bra för dig att testa i skarpt läge (vi vet tyvärr alldeles för bra att många behöriga lärare lämnar lärar-yrket och tar andra jobb, även med lägre lön pga för mycket stress inom lärar-yrket).

    Om du bestämmer dig för att försöka utbilda dig till lärare i Sverige - kika på www.studera.nu som är svenska högskolornas gemensam hemsida; det finns enorma mängder olika lärarutbildningar i Sverige. Ex. på "lärarutbildning" är >> ett 5-årigt program Civilingenjör & Lärare.

    • : Hej, Tack för all information och hjälp. Jag skall fundera på dina tips och se om jag kan hitta en lösning. Är det möjligt att ta lärarexamen genom att studera vissa kurser på distans utan några obligatoriska möten? Vad jag menar är alltså att jag redan nu söker in till fria kurser som jag kommer att behöva längre fram istället för att vänta på att komma in till lärarprogrammet? Med vänlig hälsning, Mesut
    • Julia : 2 huvudvägar till läraryrket i Sverige: 1)Programmet eller 2)Läs först de ÄMNENA som du sen vill undervis i + KPU, kompletterande pedagogisk utbildning EFTER det att du läste dina ämnen.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mesut,
    jag ska försöka svara på din kommentar.
    Lärarutbildningarnas uppbyggnad i Sverige är extremt krångligt. Det finns många olika typer av lärare och ett stort antal kombinationer inom lärarnas undervisningsämnen.
    Ett sätt att bli behörig lärare är att
    - först läsa "tillräckligt antal poäng" inom sina undervisningsämnen
    och sedan
    - försöka hitta KPU, kompletterande Pedagogisk utbildning som kan "knyta ihop säcken" - ge kunskaper i hur man UNDERVISAR i de ämnena som man nu "kan". Exempel: du kan läsa 120 hp, dvs fyra terminer på heltid - ren matematik + 90 hp, dvs tre terminer på heltid, kemi - och leta sedan om det finns KPU som kan lära dig hur man UNDERVISAR i matematik och kemi. Matematik blir ditt Huvudämne och Kemi - ditt biämne.
    Vilka KPU-kombinationer som kommer att finnas och var; och om de kommer att finnas på distans eller endast "bundna" till studieort, går inte att säga på lång tid framåt... ärligt talat så vet vi idag inte ens vilka utbildningar som kommer att starta hösten 2018. Utbildningsutbud till hösten kommer att fastställas till 15 mars 2018, det är då Ansökningsperiod börjar.
    Sedan kan det tyvärr också bli så att det blir för få sökande och utbildning kan inte starta, trots att du t.ex är både Behörig och kom in och vill läsa. Man kan inte "köra" utbildning med bara några få studerande; det är inte ekonomiskt hållbart. Och till lärarutbildningar finns det tyvärr få sökande.

    Tips/råd som jag kan ge är att söka MÅNGA OLIKA ALTERNATIV - när du söker till högskola/universitet. Det finns möjlighet att lägga in 20 olika alternativ.

    Att hitta ett lärarprogram på distans (helt på distans, utan obligatoriska träffar) kan bli mycket svårt. En mer framgångsrikt sätt är nog att först läsa "sina ämnen" - i vilka du sen vill undervisa och jag vet inte vilka de ämnen är.
    Om du redan nu är behörig till högskolestudier, kan du kanske se vilka "restplatser" som finns inom de ämnen som du kan tänka dig undervisa i och i så fall kanske börja läsa redan nu under vårterminen.