Rahman

    Hej! Skulle vilja ha hjälp med hur man kan plugga upp ämnen. Jag har 900 poäng p.g.a väldigt mycket frånvaro under gymnasietiderna. Går det att plugga sig fram mot ett examen om man t.ex väljer barn o fritid som ligger på 1600p? Jag har tänkt att läsa mot systemvetare på högskolenivå men om jag väljer att läsa upp enstaka ämnen har jag räknat med att det kommer ta ca 2 år med komvux. Tänkte mer om man kan gå utbildning till barn o fritid istället för att höja upp poängen om det funkar? Istället för att bara läsa enstaka ämnen utan att ha någon utbildning på någonting.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    kika gärna på olika yrken på www.framtid.se - t.ex kan du börja med yrke/systemutvecklare och i beskrivningen ser man att rekommenderad utbildning är civilingenjörsprogrammet med datainriktning. Och civilingenjörsprogrammen kräver godkända betyg i Matematik4, Fysik2 och kemi1 (kan även kemi 2 krävas ibland, till vissa program).
    För behörighet till högskola i Sverige behöver man alltid ha grundläggande behörighet + om särskild behörighet krävs även godkända betyg i de kurser som krävs för särskild  behörighet. Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt, t.ex genom examensbevis från komvux (med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6);
    genom omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola;
    genom 3-årig arbetslivserfarenhet + några få godkända kurser från gymnasiet. Om du efter det att du fyllt 19 år har jobbat i minst 3 år på minst halvtid - kan du kika på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-väg men du kommer ändå behöva godkända betyg i kurser som krävs för särskild behörighet, alltså om du vill komma in på civilingejörsprogrammet - fysik 2, kemi1 och matte 4.
    Det finns annars många yrken inom DATA-IT område:  se framtid.se/yrken/data-it
    och det kanske inte är helt nödvändigt att läsa just på högskolenivå, utan det finns även många it-data-utbildningar inom t.ex yrkeshögskola.
    Yrkeshögskoleutbildningar är kortare och mer praktiska och yrkeshögskola kan ta in obehöriga (vilket högskolor och universitet inte kan göra). Kika gärna på yh-utb-inom data-it.

    I din fråga nämner du Barn- och fritidsprogrammet. Är det så att du tidigare läst på BF på gymnasiet? eller varför nämner du det programmet? Det är inte fel att läsa mot yrkesexamen som barnskötare, men varför vill du göra det om ditt mål är att jobba med data-it?

    Om du vill få ut examensbevis från komvux
    så gäller följande - du behöver minst 2400 betygsatta poäng och av dem minst 2250 med godkända betyg.
    Betyget i kursen Idrott och hälsa 1 kan inte ingå i exam.bevis från komvux.
    Vill du att examen från komvux ska ge grundläggande behörighet till svenska högskolestudier måste även kurserna svenska 2,3 och engelska 6 ingå.

    Boka tid med SYV på komvux för planering mot examensbevis.
    Du kan samtidigt söka till flera folkhögskolor - Allmänna kurser söker du (för att det är där man läser mot omdöme om grundläggande behörighet).
    Kika på yrkeshögskoleutbildningar inom DATA-IT. Även om yrkeshögskola kan ta in obehöriga, så är det givetvis bättre att försöka bli behörig. Yh inom data brukar för särskild behörighet kräva lägst E i matematik 2. Även engelska 6 kan krävas till vissa yh-utb.

    Om du idag har godkänd betyg i matematik 1, sök läsa matematik 2 på komvux.

    Om du idag har godkänt betyg i engelska 5, sök läsa eng 6.
    Om du har godkänd betyg i svenska 1, sök läsa svenska 2 och sedan 3.
    Du är intresserad av data-it (förstår jag av din fråga) så sök även läsa Programmeringskurser på komvux.
    Så, om du t.ex söker matematik2, engelska 6, svenska 2 och programmering 1, så är det 400p. som motsvarar heltidsstudier under 20 veckor.
    ****
    En viktig sak att tänka på: att komma in på en eftergymnasial utbildning (på högskola eller yrkeshögskola) är bara första steget, sedan ska man ha möjlighet att klara hela utbildningen och ta ut examen, få jobb och behålla jobbet också! För det krävs bra kunskapsgrund. Att komma in på utbildningen är viktigt, men om man sedan inte klarar av att genomföra den, så blir det ändå inte det resultatet som du eller vi vill se - därför är det viktigt att skaffa sig tillräckliga förkunskaper.