Sofia

    Hej! Jag har förhoppningsvis läst sammanlagt 2250 poäng innan 1a december det vill säga sista kompletteringsdag och varit glad över detta. Nåddes om information från en elev, alltså inte SYV att det måste tillkomma ett examensbevis för att detta ska vara giltigt, stämmer det? Jag har försökt ta kontakt med mitt komvux hela veckan utan framgång och försöker här. Detta har jag inte fått information kring under våra möten och undrar nu hur det fungerar?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du vill komma in på en svensk högskoleutbildning, krävs det att du både har Grundläggande och ofta även Särskild behörighet.
    Grundläggande behörighet krävs alltid inför alla högskoleutbildningar. I annat fall får man svar OBEHÖRIG på sin ansökan. Ett sätt att bevisa att man har grundläggande behörighet är Examensbevis (från komvux eller från gymnasieskola). Ett annat - omdöme om grundläggande behörighet från en allmän kurs på en folkhögskola. Man kan även bli bedömd ha grundläggande behörighet genom 3-årig arbetslivserfarenhet + några få godkända gymnasiala betyg.
    På vilket sätt just du kan bevisa din grundläggande behörighet, vet inte vi här på FRåGA SYV. Men om du inte har omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, och inte har examensbevis och inte har 3-årig arbetslivserfarenhet (se info om reell kompetens/en annan väg) - då kommer du få svar "obehörig" från antagning.se och kan inte delta i konkurrensen om utbildningsplats på en svensk högskoleutbildning.
    Om man är grundläggande behörig endast på "reell kompetens" - har man i så fall inget att konkurrera med om platsen på utbildningen och kan då bli antagen endast om ledig (tom) plats finns. Men man kan konkurrera i HP-urvalet (för det måste man ha resultat från högskoleprovet).

    Vill du konkurrera i betygsgrupper (BI, BII) - måste man ha examensbevis (eller ett Slutbetyg, som elever på gymnasiet fick 2013 och tidigare, men som man fortfarande, på komvux, kan få ut fram till 1 juli 2021) från gymnasiet eller från komvux. Antagning.se accepterar inte studiebevis eller samlade betygsdokument (i alla fall som regel); undantag kan göras om man har utländsk gymnasieutbildning och kompletterar den med studier på komvux.

    Vilken information du fick av SYV på komvux, vet vi inte här på FRåGA SYV. Det som gäller vid ansökan till svenska högskoleutbildningar kan du läsa bl.a på www.antagning.se - en sida där man gör ansökan/anmälan.

    Studie- och yrkesvägledare