Kamron
    Hej!

    Jag undrar om jag kan få bytta ut ett av mina betyg för mitt hemspråks betyg i slutet av nian om det skulle vissa sig att en av mina originella betyg inte är så högt som mitt hemspråks betyg.

    Hälsningar,
    Kamron

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är de 16 högsta betyg som räknas in i slutet av åk9. Ditt hemspråksbetyg har du mest nytta av om du kan få som betyg i Moderna språk och som betyg i modersmål,dvs få två betyg.i så Fall kan moderna språk räknas in som det 17-de betyget. Och sedan räknas de 16 högsta betygen in / av dem kan ett vara betyg i modersmål/. Och det 17-de betyget plussas på.