eray
    Hej, jag undrar att om man har mindre poäng än 200, vad händer då?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Eray,
    vilket gymnasieprogram vill du komma in på?
    För yrkesprogram räcker det med 80 poäng
    och för högskoleförberedande - 120 poäng (i fall man har godkända betyg i de rätta kurserna).

    Om du berättar i vilka ämnen du har godkända/icke-godkända betyg och vilket program på gymnasiet du vill läsa samt var i landet du bor, kan jag ge dig ett mycket bättre svar.
    Återkom med de uppgifterna som jag begär och jag skall försöka svara till dig mycket snabbt.
    Hoppas att mitt svar blir till hjälp i din studieplanering!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet kan du se vilka godkända betyg krävs för vilka gymnasieprogram.
    Att vara BEHÖRIG är det viktigaste. För det räcker att ha godkända betyg i vissa ämnen från grundskolan.
    Att KOMM IN på just den utbildning som man gillar - är en annan sak. I fall antal sökande till utbildningen är fler än antal platser, uppstår kONKURRENS och då är det viktigt hur mycket Mtv /Meritvärde/ man har. De sökande med högst Mtv kommer in först.
    I fall antal sökande är färre eller = antal platser, kommer alla behöriga sökande in. Just i detta fallet räcker det med 80 poäng Mtv för yrkesprogram och 120 - för högskoleförberedande program.

    Om du berättar för oss var du bor, vilken utbildning på gymnasiet (programmet och inriktningen) som du i första hand är intresserad av, kan vi hjälpa dig mer.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte