Fw

    Hej! I ettan på gymnasiet läste jag modersmål istället för moderna språk, men sedan när tvåan började hoppade jag av - i och med att jag kände att det var för mkt och att jag ändå hade ett IV. Men nu när jag går in på vår skolportal står det att jag som totalt kan få 2400p? Det krävs väl 2500p för att börja på ett högskoleförberedande program? Notera att jag nu gått ut tvåan på natur. Jag har klarat alla kurser jag läst, och har valt att plugga matte5 till nästa år - men måste jag lägga till ett ytterligare ämne för att nå 2500p?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för examensbevis från gymnasiet krävs 2500 betygsatta poäng; 100 poäng av dem är gymnasiearbete. Förutom gymnasiearbete är det, alltså 2400poäng (minst) som krävs för att ta ut examen från en gymnasieskola. Det finns många obligatoriska kurser och vilka de är beror på vilket program och inriktning man läser. Du skriver i din fråga att du är nu i slutet av år2 på "natur" - det kan vara NA, naturvetenskapsprogrammet eller NB, naturbruksprogrammet (båda kan förkortas till "natur"). Vänligen uppge vilket program och Inriktning (nationell inriktning) du läser.
    Om du läser på NA, se programplan för NA här>>
    Om du läser på NB, se programplan för NB här>>
    Om du är osäker ang.om du läser tillräckligt med kurser för att uppfylla kraven för examensbevis, boka tid med SYV på din skola för att få klarhet i den frågan. Sammanfattande information om kraven för examensbevis från gymnasiet finns på gymnasieGuiden.se/examen

    Studie- och yrkesvägledare