SYV

    Hej SYV! Är det möjligt för en elev i åk 8 att göra praktik på heltid under en viss period?

    Vem beslutar en sådan lösning och vad är förutsättningarna för att det alternativet ska vara aktuellt och/ eller godtagbart? Läser man i skolförordningen kap 5 § 5 står det väldigt luddigt att skolgången delvis kan förläggas på arbetsplats i form av praktik. Frågan som uppstår är vad delvis kan innebära.

    Vill ni referera till eventuella lagtexter där detta står reglerat vore jag tacksam.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Vi hittade inte ngt förtydligande och ringde till Skolverket som svarade att de känner inte heller till ngt förtydligande i just den frågan. Skolverkets expert sa att det är "väl OK" om det i grunden finns rektors beslut om anpassad studiegång och lade till att man ska försöka göra allt man kan för att ge eleven möjlighet att få så många godkända betyg som möjligt så att hen har en chans att komma in på gymnasiets nationella program.
    Det är alltså upp till rektor att fatta beslut i den frågan. Inget förbud mot att eleven i åk8 går på "helpraktik" hittade varken vi eller den personen på Skolverket som vi pratade med.
    Hoppas detta svar blir på något sätt till hjälp!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare