Tomas
    Hej!

    Jag heter Tomas och går i årkurs 8. Om åtta veckor ska jag börja praoa för första gången och stressen växer bara. Dom jag varit intresserad av att praoa hos har alla varit kontor och jag förstår då att dom flesta inte kan ta emot praoelever. Men det är miljön jag helst skulle vilja praoa på, annars om det inte skulle gå skulle jag bli tvungen att fråga hos butiker vilket jag känner endast borde vara en sista utväg.

    Min fråga är då vart det skulle vara möjligt att praoa i kontorsmiljö? För det känns som att jag gått igenom det som finns i stockholm.
    • SYV-besökare : Vilka arbetsuppgifter har du tänkt dig på "kontoret" att du ska kunna göra? På "kontoret" knapprar folk på sina datorer i de datasystemen, till vilka du ska inte få tillgång... det blir tråkigt för dig, kan jag tänka mig. Men Reception på Hotell, kanske?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tomas,
    arbetsplatserna har ingen skyldighet att ta emot praktikanter och många (på riktigt) inte får eller inte kan pga t.ex sekretess.
    Det finns många olika typer av kontor och många olika ställen man kan fråga på - men man kan tyvärr få Nej överallt. Suck! det är jättetråkigt att få nej, det förstår jag.
    Men frågan är vad vi på fråga SYV kan göra för att ge konkret hjälp?

    Ni på din skola borde ha en Praktikansvarig, som borde kunna hjälpa till att leta efter en PRAO-plats;
    dina föräldrar/vårdnadshavare borde också kunna försöka hjälpa till - fråga sina vänner och bekanta.
    Förutom det, så vill jag berätta om att du får PRAO-a på en gymnasieskola: i första hand på ett yrkesprogram och i Stockholm finns det Midsommarkransens-gymnasium-fd-brannkyrka-gymnasium som erbjuder HA/inriktning Admin.service, som är ett yrkesprogram där man förbereder sig för administrativt arbete i kontorsmiljöer. Om du kan tänka dig PRAO-a på en gymnasieskola, kan du fråga på flera olika gymnasieskolor: i första hand på de yrkesprogrammen. Men jag tycker personligen att man borde kunna PRAO-a även på de högskoleförberedande gymnasieprogram eller på en gymnasieskola (t.ex hos en skolvärd/värdinna, hos lärare eller hos skolvaktmästare) som erbjuder både yrkes- och högskoleförberedande gymnasieprogram.
    Namn på Stockholms gymnasieskolor, adressuppgifter och kontaktuppgifter till dem finner du på gymnasieguiden.se/gymnasium?stockholm

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    om du kan tänka dig Reception... PRAO-a hos en receptionist - kanske på ett museum eller på ett hotell? eller kanske i biljettkassan på en biograf eller teater?

    På sådana ställen kan det finnas vettiga arbetsuppgifter för en praktikant... men jag kan inte lova dig att de tar emot just dig, eller någon PRAO-elev, över huvudet taget. Så länge det är frivilligt för arbetsplatserna att ta emot praktikanter, så kan de säga Nej (av diverse olika anledningar... eller bara för att de inte vill ta emot praktikanter). ...det som inte är obligatoriskt, är frivilligt och då är det OK att välja säga Ja eller Nej.