Marcia

    Hej! Igår fick jag mitt antagningsbesked till sjuksköterska programmet där jag blev antagen vid Liu (campus Norrköping) och blev reserv i campus Linköping nummer 1 med BII samt 38 med HP. Kollade även att det blir runt 70-80 personer som blir antagna på urval 2. Hur väljer skolan de som erbjuds en plats på urval 2 när det gäller reserver. Är det endast reserver som kommer in i urval 2 eller kan andra bli erbjudna en plats med? Prioriteras BI eller hur blir det? Har verkligen höga förhoppningar att komma in i Linköping då jag hamnat på reservplats 1 med BII men vet inte riktigt hur det fungerar med prioriteringen vid erbjudande. Någon som har nån aning? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marcia!
    som reserv nr.1 har man god chans att komma in. Men det kan inte finnas garanti på att komma från reserv. Så här funkar det: om någon av de som fick besked ANTAGEN avstår sin studieplats, då befrias en plats och den personen som står som reserv nr.1 får erbjudande om att ta den platsen. Om hen tackar Nej, då får personen som står som reserv nr2 erbjudande att ta den platsen. Om ingen av de antagna avstår sin plats, då kan inte ngn från reserv komma in. Så funkar det vid antagning till svenska högskole-/universitetsutbildningar. Du kan få det bekräftat av www.antagning.se - du kan t.ex ringa och fråga om det: tel.nr 0771-550720 tel.tid kl.9-16 på vardagar.