Ali
    Jag hade 13.36 i snitt vid Januari och nu har jag 14.06 men jag hade meritkurser som tyska 3 och tyska 4, varför ändrades inte mitt snitt för. Jag läste tyska 3 och tyska 4 i mitt sista år i skolan. Dock så var Tyska 4 en utökad kurs men utökade meritkurser räknas ju in jämförelsetalet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    du har rätt: Moderna språk 3 och 4 (godkända betyg) ger meritpoäng >>>.
    Frågan är dock - vilken utbildning på högskolenivå du söker? Det är inte alla högskoleutbildningar som erkänner meritpoäng över huvudet taget.

    Du kan höra med Antagning.se - om du söker till högskola. Bland annat kan du ringa till Antagning.se och fråga om hur de har räknat ut ditt meritvärde. tel.nr till Antagning.se är 0771-550 720 och tel.tid är mellan 9-16 på vardagar.

    bästa hälsningar

    ANNA

    • : Jag gick i Atleticagymnasiet och de erbjudmeritkurser som Moderna språk 3 och 4 (Tyska, Franska och Spanska). Har inte sökt till någon utbildning än men jämförelsetalet i schoolsoft så har mitt snitt inte höjts, förväntade mig minst 15 i snitt
    • Anna : Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde
    • Anna : Meritpoäng läggs, alltså, OVANPÅ ditt "snitt"/jämförelsetal. Detta pga antal meritpoäng kan bero på vilken utbildning du söker till. Vissa utbildningar (mindre antal) erkänner över huvudet taget inga meritpoäng.
    • Anna : Meritvärde räknas ut för varje sökt alternativ till högskola, av Antagning.se, separat. Meritvärde till olika utbildningsalternativ /på exakt samma betyg/ kan variera.
    Läs alla kommentarer