Christian

    Hej! Jag prövas just nu i urvalsgruppen BI och undrar om jag också prövas i BII? Jag har inte kompletterat mina betyg och eftersom BII har lägre antagningspoäng än BI i de flesta programmen så undrar jag hur man hamnar i just båda grupperna för att öka chansen för antagning? Jag undrar även om prövningar räknas in som komplettering? Mvh. Christian

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Christian,

    för att prövas i BII, kompletteringsgruppen, behöver du genom komplettering höja ditt meritvärde. Det kan du göra genom att t.ex höja minst ett betyg i en kurs i vilken du redan har betyget. Höja betyget kan du t.ex genom en prövning. Om du gör prövning men får samma eller lägre betyg som du redan har, då blir det inte en komplettering för att du på så sätt ej höjer ditt meritvärde. Om du redan nu är behörig, då kan du inte skaffa dig kurser/betyg för att bli behörig, för att du redan är det! Men du kan kanske skaffa dig fler meritpoäng, om du inte redan har max meritpoäng (som är 2.5). Om du skaffar dig fler meritpoäng (se info på gymnasieguiden.se/informeras/merit), då är det också en komplettering, och du med det höjda meritvärde kommer prövas i BII (samtidigt som du med det lägre meritvärde, som du hade innan komplettering, kommer även fortsättningsvis prövas i BI).