Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    de som inte är gymnasieelever (t.ex före detta gymnasieelever) får göra prövningar i hela Sverige, oavsett vilken kommun de är folkbokförda i. Svårt att hitta var man kan anmäla sig. Väldigt många vill göra prövningar och lediga tider blir uppbokade snabbt. Finns (tyvärr) inte någon samlingssida som skulle visa var lediga platser på prövningar finns, så man får leta på olika sätt: i första hand rekommenderar jag att personen kikar på komvux-hemsida i sin egen kommun, där hen är folkbokförd och försöker hitta information om när och hur hen kan anmäla sig till prövningar. Hittar man inte den informationen, kontakta de som jobbar på komvux och fråga. Sedan letar man på samma sätt i kringliggande kommuner (inom pendlingsavstånd); man får tänka på att man kommer behöva resa till prövningsstället minst 2 gånger (kanske fler gånger) för de olika delar i prövningen. Prövningen kan också börja tidigt, tex kl. 8.00 på morgonen och ska man resa långt, så kanske det ej finns kollektivtrafik tidigt på morgonen, så man kanske t o m behöver komma till prövningsorten kvällen innan och ordna övernattning på något sätt. Allt detta (resor, ev.övernattning och att behöva ta ledigt från jobbet eller praktik) ordnar hen som ska göra prövningen på egen hand (finns inga bidrag att söka för de utgifterna). Även prövningsavgift betalar hen som vill pröva själv, "ur egen ficka".
    I Göteborg finns det Prövningsenheten. Kan finnas "prövningsinheter" även i andra städer. Det är olika hur det är organiserat i olika delar av Sverige. Läs gärna en sammanfattning om prövningar>>här

    Studie- och yrkesvägledare