Mårten

    Hej! Jag är intresserad av att få betyg i Tyska 3 på gymnasienivå, för att bli behörig på universitetsnivå. Jag har goda kunskaper i tyska sedan tidigare, då jag bott i landet. Jag har dock ingen formell kompetens, då jag inte läst tyska på gymnasiet. Nu behöver jag betyg i det. Jag är inte intresserad av att läsa en kurs utan bara att "tenta upp det" jag måste ha betyg för att bli behörig på universitetsnivå. Är prövning det enda sättet att få betyg? Jag såg att alla prövningar i mitt län var inställda våren 2021. Finns det något annat sätt att skriva ett prov och på så sätt få betyg? Stort tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mårten,
    du får söka i hela Sverige (inte endast i ditt län) var du kan göra prövningar.
    Du kan också be på komvux i din kommun att göra Nivåbedömning (där får du inget betyg) men om nivåbedömningen visar att du kan läsa Tyska 4 (eller tyska 3) då kan du bli antagen till Tyska 3 och kan "läsa" den kursen mycket snabbt - på fem veckor och kanske ännu snabbare (på heltid på distans läser man en gymnasial språkkurs på 5 veckor och finns exempel på att det går att få  betyg ännu snabbare än 5 veckor).
    Fördelen med att läsa på komvux är att du behöver inte betala prövningsavgift, åka minst 2 ggr till prövningsstället och det är också oftast lättare att få högre betyg om man Läser kursen (jämfört med prövningen).
    Känner inte andra sätt att få betyg på än komvux eller prövningar (förutom att man har betygen/intygen från utlandet eller t. ex skrivit och försvarat doktorsavhandling på något språk trots avsaknad av betygen - i det fallet kan antagningsgruppen på lärosätet bevilja undantag från kravet på betyg).

    • : Stort tack för snabbt svar :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!