Nicita
    Går i ekonomi juridik linjen i första året, och har fått F i matte 1b.
    Kan inte gå i sommarskola eftersom jag ska sommarjobba samma period. Så min syv har sagt att jag kan göra en prövning på hela kursen i årkurs 2. Men hur går en prövning till, och kan jag göra den när jag vill eller är det speciella datum för sånt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nicita!

    Kan du byta period för sommarjobb? Det skulle vara mycket bra om du kunde gå i sommarskola och jobba under andra veckor.
    Det är jätteviktigt att få godkänt betyg i Matte 1b.
    För det första så kan man inte få gymnasieexamen utan Matte 1 godkänt.
    För det andra, så kommer du läsa Matte 2b som en obligatorisk kurs på din utbildning (Ekonomi, juridik) och Matte 2b bygger direkt på Matte 1b. Utan kunskaper i 1b är det omöjligt att nå godkänt betyg i 2b.

    Ang. datum för Prövning på din skola är det bara din skola som kan svara på. Oftast erbjuder skola ett visst datum för Prövning (elever kan inte välja datum fritt). Men i fall man är sjuk den dagen (läkarintyg kan krävas) - kan man få ersättningsdatum i så fall.

    En prövning går till så att man skriver ett slutprov som omfattar hela kursen. Sedan, när läraren har rättat provet, har man samtal med läraren, svarar på muntliga frågor, förklarar hur man tänkte kring olika matteuppgifter och lösningar. Det är alltså en skriftlig del och en muntlig del på prövningen i matte och det kan vara några dagar eller ett par-tre veckor mellan de två tillfällena. Sedan får du betyg på kursen som motsvarar dina kunskaper.

    Ang. sommarskola: fråga på din skola om det är möjligt för dig att delta i sommarskola på någon annan skola - under andra veckor, då du inte jobbar.

    Om du absolut inte kan delta i en sommarskola, bör du bedriva självstudier. En bra sida anpassad för det är www.matteboken.se

    och här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik kan du läsa om hur man pluggar smart.

    Önskar dig lycka till!
    ANNA