Niklas

    Hej, Ponera följande: Slutbetyg utfärdat 2015. I betyget ingår matematik B med kursbetyg VG. Kursen är på 50poäng. Om jag idag skulle göra en prövning i motsvarande kurs dvs 2a/b/c så är den kursen 100p. Hur påverkar detta mitt snitt? Höjningen bör räknas som en 100p höjning, dvs runt +0,2? Vänliga hälsningar,

    • : Okej. Har slutbetyg med 2250’poäng. Vilket bör vara ca 0,2?
    • Anna : Höjningen på "cirka + 0.2" betyder att det kan t.ex bli 0.21 eller 0.195... typ rätt nära. Det är endast i fall väldigt många kurser som är utanför slutbetyget som räknas in (t.ex om man efter slutbetyget skaffar sig naturvetenskaplig behörighet + läser flera kurser som ger meritpoäng) som höjningen blir mindre.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    VG motsvarar nuvarande betyg "C". för att höja från VG kan man ha B eller A betyg och det blir högre höjning vid betyget A, än B.
    Höjning på cirka + 0.2 får du om du får A.
    Får du B-betyget, blir höjningen lägre, alltså på cirka + 0.1.
    Får du C-betyget, blir det ingen höjning.

    • : Stort tack för svar Julia. Det måste alltså vara fördelaktigt för mig att försöka höja mig? Då den "nya kursen" matematik 2 är 100p istället för matematik B som var 50.
    • : Stämmer mitt tänk?
    • Mikael : Gör prövning i Matematik 2a. Om du inte hittar var du kan göra det, gör i så fall prövning i Matematik 2b och försök få så högt betyg du kan på prövningen. Eftersom du har VG i matte B, blir betygen B och A en höjning. Betyget A kommer ge högre höjning än B. Exakt hur mycket blir din höjning beror bl.a på hur många poäng som räknas in i ditt jämförelsetal, därför kan man endast svara att A-betyget i matte 2 borde ge dig cirka + 0.2.