Rania
    Hej,

    Jag tog studenten förra året och har godkänt i alla ämnen. Men mina betyg räcker inte till o eftersom jag är godkänd så kan jag inte söka till komvux. Jag vill höja mina betyg o har hört att man kan ansöka om prövning PÅ GYMNASIET. Alltså att man själv tar kontakt med den skolan o om läraren går med på det så kan man göra ett prov hos dem o få ett nytt betyg. Om detta är sant så borde man kunna få betyg i flertalet kurser på bara en termin?

    Snälla kan jag få svar på detta. Stämmer det verkligen?
    • Mikael : Det är inte förbjudet för en gymnasieskola att hjälpa sina f d elever genom att ge dem möjlighet att göra prövninar. Dock finns det ingen skyldighet för skolan att göra det. Det förekommer att rektor beslutar att hjälpa vissa elever & och ofta pga speciella omständigheter. Varje gymnasieskola har inte de praktiska och ekonomiska möjligheter att hjälpa alla sina f d elever med prövningar. Ofta blir det tyvärr Nej! som svar på den frågan. :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Rania,

    du kan SÖKA till komvux, alla får lov att Söka! och chansen finns /dock är den liten/ att få plats på komvux, om man har godkända betyg i de kurser som man vill läsa för att höja betyg.

    Prövningar
    du har rätt att ansöka om prövningen i alla kommuner, inte endast i den kommunen där du bor eller där du är folkbokförd.
    Givetvis får du fråga på din f d gymnasieskola, men det är REKTOR du bör fråga. Enskilda lärare får inte själva bestämma om de får lov att lägga tid på att göra prövningar. Det är i så fall rektor som bestämmer. Det som är vanligt - är att gymnasieskolorna Under ett 1 efter det att eleven slutade på gymnasiet erbjuder möjlighet att göra prövningar - i de kurser i vilka elever fick F-betyg, icke-godkända betyg.

    Det är inte förbjudet att göra prövningar i kurser i vilka man har godkända betyg men det är svårt att hitta var man kan göra prövning.

    Prövningsavgift har inte höjts på många år och ligger på 500 kr per prövning- och detta på gott & ont. Många har råd att betala prövningsavgifter och detta (i kombination med att höjning i betygen kan ge plats på attraktiva högskoleutbildningar) gör att väldigt många vill göra prövningar; och samtidigt råder det lärarbrist. Om lärare skulle göra prövningar med alla elever som så önskar, hade de ingen tid över för att ge undervisning till de elever som går i skolan.

    Kommuner och skolorna - alla som har möjlighet att ta emot anmälningar om prövningar - försöker på olika sätt begränsa antal prövningar, ex. skriver de på sina hemsidor att t.ex max 2 prövningar per termin får göras (då är det JUST VIA DEN HÄR UTBILDNINGSANORDNARE... för att man kan anmäla sig på många olika ställen samtidigt); detta för att de inte har råd att erbjuda för många prövningar. Det kostar tid och pengar att erbjuda prövningar och det kostar mer än vad de får lov att ta ut i en prövningsavgift; därför går de som erbjuder prövningar "back" ekonomiskt på varje prövning.

    Du får leta var du kan anmäla dig till prövningar och vi önskar dig lycka till! Vi kan tyvärr inte hjälpa till att leta var prövningar erbjuds; detta för att det är mycket tidskrävande och det är också en "färskvara" - om man hittar var man kan anmäla sig, ska man göra det mycket snabbt - för att platserna blir uppbokade mycket snabbt; det som gällde för fem min sedan, kanske inte gäller längre - då alla platser blir uppbokade mycket snabbt.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA