H

    hej, jag undrar i vilka kommuner kan man göra prövning under sommaren?? finns i lund men finns det i andra kommuner?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej H!

    Den frågan kan jag eller mina kollegor här på fråga syv tyvärr inte svara på. Enligt svar från skolverket får och bör prövningar erbjudas endast i "pågående kurser". Alltså en kurs måste vara pågående när prövning erbjuds. Under sommaren har många skolor långa uppehåll (sommarlov), lärare har semester och det finns ej några pågående kurser på gymnasieskolorna, t.ex. På komvux kan vissa kurser vara pågående under sommaren (det är ganska olika i olika kommuner). Det finns heller inte någon sammanställning som gäller hela Sverige utan man får kolla på komvux i varje kommun "för sig", tyvärr. Det är beklagligt och vi har påtalat den bristen i alla forum där man kan ta upp den frågan, men ännu utan resultat. Som situationen är nu så får du på egen hand leta genom att googla, eller gå in på komvux-hemsidorna och läsa info där, eller genom att kontakta komvux i olika kommuner (tips! kontakta alla de kommuner där du kan tänka dig kunna göra prövningar - du kommer behöva åka till prövningsställe minst 2 gånger, kanske fler gånger).