Kalle
    Hej! Jag går 3an på gymnasiet Naturvetenskap och riskerar att få F i Fysik 2. Om jag erbjuds en prövning räknas det i den ordinarie urvalsgruppen eller den med komplettering?
    Tack!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om betyg i fysik 2 som du får på prövningen ingår i ditt examensbevis då är det ingen komplettering och du prövas i BI

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle,
    jag tänker på följande: När ska du hinna göra prövning Innan du får examensbevis (om du får Examensbevis från gymnasiet).
    Om du har alla andra godkända betyg och endast F i fysik 2, uppfyller du kraven för examensbevis (du kan allså även med F betyg i fysik 2 få examensbevis). Det är klart bättre att ha godkänt betyg än F, men frågan är När skulle du hinna skaffa dig mer kunkskap så att du efter F betyg i slutet av åk3 hinner även göra prövning och få ett nytt betyg innan examensbevis utfärdas i mitten av juni? Det är ju max 2-3 veckor som du kan få på dig (i bästa fall).. tveksamt att det går att hinna göra prövning om du får F betyg i slutet av åk3.

    Gör ditt bästa och vi hoppas du får godkänt betyg även i fysik2. Men om du får F betyg, så finns det följande alternativ: du kan komma in på utbildningar som inte kräver godkänt betyg i fysik 2 (om du får examensbevis - och även utan examensbevis kan du komma in på yrkeshögskola); rektor kan kanske förlänga din utbildningstid och du kan försöka få godkänt betyg i fysik 2 efter sommaren; du kan söka till komvux men betyg från komvux blir i detta fallet en Komplettering.

    • : Hej, tack för svar! Fysik2 kursen slutar denna terminen, jag ämnar komma in på läkarutbildningen med högskoleprovet (1.8) och som jag förstått det finns är E i fysik2 obligatoriskt. Kommer det finnas möjlighet att göra prövning under vårterminen -19 eller är det skolan som bestämmer datum?
    • : Kan skolan i praktiken hävda brist på lärare eller ekonomi och lägga min prövning först om flera år, säg höstterminen -22 eller är dem skyldiga att hålla prövning under den kvarvarande gymnasietiden? Tack på förhand
    • Mikael : Skolverket svarar att i fall eleven fick F i en kurs på gymnasiet, bör hen erbjudas möjlighet att göra prövning innan hen tar ut examensbevis ... och fysik 2,godkänt betyg, ingår i kravet på särskild behörighet till läkarprogrammet .