Spiff

    Jag vet att man kan göra en kostnadsfri prövning på sin gymnasieskola under en pågående kurs, men jag tänker att jag vill testa göra en prövning utan att involvera min skola, och jag är villig att betala för den om det krävs. Kan jag t.ex. göra en prövning i engelska 7 på ett av de tillfällen som arrangeras i kommunen på en annan skola, och sedan välja att hoppa av kursen med prövningens betyg? Om jag skulle få ett dåligt resultat på prövningen, kan jag då låtsas som att inget har hänt, och bara fortsätta kursen som vanligt utan att prövningens betyg syns någonstans?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår hur du tänker och det skulle vara smart att göra som du planerar men... Gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola.
    Vår erfarenhet säger också att det är nästan alltid lättare att få högre betyg i slutet av en "läst kurs", i stället för att man förbereder sig genom självstudier och försöker få betyg genom en prövning. Så, min rekommendation är att du fortsätter läsa kursen och gör ditt bästa i alla kurser du läser. Kika också gärna på https://www.fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare