Anders78

    Hej, 1994-96 läste jag fordonslinjen på gymnasiet som då var 2-årig. Jag hoppade av gymnasiet innan jag var färdig och har endast godkänt i fåtal ämnen bl.a. svenska A. Min dröm är att bli lokförare och jag trodde att grundämnena svenska 1, engelska 5 och matematik 1a skulle räcka så jag läste upp engelska 5 och matematik 1a på komvux (svenska var jag godkänd i tidigare). Nu visar det sig att jag även behöver en gymnasieexamen med minst 2250 godkända poäng för att kunna söka in till lokförarutbildningen. Jag kan läsa upp grundämnen som geografi, examensarbete etc men undrar om jag kan göra prövningar i de yrkesspecifika ämnena inom fordon och transport, eftersom jag har varit yrkeschaufför inom tung trafik (lastbil, släp) i 25 år. Snälla hjälp mig få svar på hur jag gör för att nå min dröm att kunna söka in till att bli lokförare? Och hur kan jag gå snabbast tillväga för att bli behörig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag är inte alls säker att du behöver ta ut examensbevis från komvux. Har du pratat med antagningen till lokförarutbildningar och ställt specifik den frågan?
    Enligt  MYH, Myndigheten för Yrkeshögskola, gäller - för behörighet till yrkeshögskoleutbildningar till lokförare, följande:
    Du är behörig att antas till en yrkeshögskoleutbildning om du uppfyller något av följande:

    1. Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.

    2. Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1 ovan.

    3. Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.

    4. Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.

    Utöver detta kräver vissa utbildningar särskilda förkunskaper och/eller villkor. Se nedan vad som gäller för just denna utbildning.

    Särskilda förkunskaper/villkor

    Andra villkor/kunskaper
    Sökande ska uppfylla de fysiska, medicinska och yrkespsykologiska kraven som
    Transportstyrelsen ställer på lokförare enligt lagen (2011:725) om behörighet för lokförare, TSFS 2011:61.
    De sökande måste också genomgå ett urvalstest, enligt transportstyrelsens krav. Testet
    innehåller en skriftlig del och en intervjudel. De sökande rangordnas utifrån testets resultat.
    ********************************************************************************************************
    Var god se specifikt punk 4 (ovan). Yrkeshögskoleutbildning är inte en akademisk utbildning (högskola eller universitet) och om du har grundläggande behörighet till universitet, då kan jag inte tänka mig att du inte är grundläggande behörig till yrkeshögskola. Ett sätt att uppnå Grundläggande behörighet till universitetet är gemon "reell kompetens" och då gäller följande:
    Du måste ha lägst betyget E alternativt Godkänt i följande gymnasiala kurser:

    Svenska/Svenska som andra språk 1 + 2 + 3 eller Svenska/Svenska som andra språk A + B

    Engelska 5 och 6 eller Engelska A

    Matematik 1a,1b eller 1c  alternativt i Matematik A

    Samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2)  eller Samhällskunskap A

    samt 3 års arbetslivserfarenhet på minst halvtid efter 19 års ålder.
    Minst 3-års arbetslivserfarenhet förstår jag att du har. Då gäller det att ha godkända betyg i kurserna som nämns ovan. Och då är du grundläggande behörig till universitetet och i så fall borde du anses vara grundläggande behörig även till yrkeshögskola

    Mitt förslag är att- innan du planerar läsa mot examensbevis, vilket kan bli en mycket lång historia (det krävs betygen i kurserna som tar 3 läsår på heltid att läsa, alltså på heltid läser man i 6 terminer) - du får ett riktigt svar från antagningen till lokförarutbildningar om vad som egentligen krävs. Att ha examensbevis från gymnasiet eller från komvux är endast ETT av många olika sätt att bli behörig på.
    Det finns cirka 12 st. lokförarutbildningar i Sverige (uppgift från våren 2023) och du borde få samma svar angående behörighet från samtliga för att utbildning till lokförare/tågförare är ganska "standard" (till skillnad från många andra yrkeshögskoleutbildningar). Du kan också vända dig till MYH, myndighet för yrkeshögskola. Du får visa mitt svar till de utbildningsansvariga, om du tror det hjälper dig att reda ut frågan om hur du snabbast blir behörig.
    Några exempel på yh-utbildningar till lokförare:
    yhguiden.se/utbildning/tcc-sverige-ab/lokforare-goteborg
    yhguiden.se/utbildning/trafikverksskolan/lokforare
    yhguiden.se/utbildning/tcc-sverige-ab/lokforare

    Studie- och yrkesvägledare