Elev

    Hej! Jag vill göra en prövning i danska här i skåne, men hittar inga kommuner som erbjuder danska som prövning… Det står att vellinge ska erbjuda danska, men när jag ringde och pratade med prövningsansvarig sa de att de inte gjorde det. Hur ska jag göra? Vet ni om det finns några ställen i skåne/nära skåne som erbjuder danska som prövning? Om jag inte kan göra en prövning i danska - kan jag läsa något annat modernt språk för att kunna höja mig? Ex om jag gör en prövning i spanska 4 - byts det bort (om jag får högre betyg) med danska 4? Sedan undrar jag även - jag har inte läst matematik 3, dock är det ett krav för att kunna komma in på min utbildning. Om jag gör en prövning i matematik 4 exempelvis - kan jag använda det betyget istället för betyg i matematik 3? Och om jag hade haft betyg i matematik 3, gjort en prövning i matematik 4 och fått högre betyg i matematik 4 - hade jag kunnat använda det betyget istället för betyget i matematik 3? Med vänlig hälsning,

    • Olof : Hej! Skurups Kommun erbjuder kurser i Danska 1-5 via Nils Holgerssons Vuxenutbildning (notera: kurser, inte prövningar). Sitter i samma sits som dig gällande danskan, så hör gärna av dig ifall du funnit en lösning! Mvh.
    • Mikael : Skolverket säger att om undervisning i en gymnasial kurs erbjuds på gymnasiet eller på komvux så måste även prövningar erbjudas (i samma kurs, alltså). Ring till skolverket - 08-52733200.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Du behöver prioritera att bli behörig. Jag vill därför råda dig söka läsa matematik 3 på komvux. Du kan också sedan söka läsa matematik 4 för att få meritpoäng men du kanske har Max meritpoäng genom engelska 7 och moderna språk 3&4?

    Om du i ditt examensbevis har betygen i danska, då behöver du höja de betygen, i samma språk men om du får högt betyg i ett annat modernt språk, i en kurs som ger meritpoäng, då kommer även det betyget räknas in tillsammans med betygen i danska, på så sätt kan du höja ditt jämförelsetal lite grand.

    Var erbjuds prövningar? Skolverket säger att de bör erbjudas där pågående undervisning i de kurserna finns. Detta för att varje lärare som undervisar har i sin tjänst ett antal prövningar  ”inbakat”. Du kan ringa Skolverket på telnr.08-52733200.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag håller med SYV Mikael som har svarat att du behöver i första hand tänka på att bli BEHÖRIG; detta för att högskoleutbildningar i Sverige kan inte ta in obehöriga, oavsett hur höga betyg de har.
    Yrkeshögskola (se utbud på www.yhguiden.se) kan däremot ta in obehöriga.
    ***
    Jag håller också med att du vinner på att läsa kursen Matematik 3 /3b eller 3c/ på komvux, eller på en folkhögskola - i stället för att försöka göra prövning i den eller i en högre kurs, Matte4. Om du inte läste matte3, hur ska du klara få godkänt betyg på prövningen? och ännu svårare blir det att få godkänt betyg i en högre/överliggande kurs. Det är annars inte förbjudet att anmäla sig till prövningar även om man inte har läst kurserna - du kanske kan skaffa dig kunskaperna genom självstudier, eller med en privat lärare? Oftast är det lättare att få högre betyg om man läser en kurs (jämfört med att man gör prövning i den). Jag tycker därför att du vinner på att läsa kursen matematik 3 och kanske sedan även matematik4.
    Jag tycker du behöver i första hand tänka på att bli behörig och för konkurrensen - anmäl dig till högskoleprovet. Även om du kanske gjort högskoleprovet förut, kan du göra det igen. Högsta resultat (om man har flera resultat) gäller för urval i HP-urvalsgruppen.
    Vad gäller försöka hitta prövning i danska, se Fragasyv.se/info/Ovanligasprak där vi samlar info om vilka gymnasieskolor som erbjuder andra moderna språk än tyska, spanska och franska (kan dock inte lova att info i listan är 100%-aktuell, förändringar kan ibland ske mycket snabbt). Enligt de uppgifter vi har erbjuder följande gymnasieskolor i Skåne en kurs Danska 3 (och därför måste även prövningar i den kursen erbjudas i den kommunen där skolan ligger i - detta enligt skolverkets svar):
    Polhemskolan, en kommunal gymnasieskola i Lund;
    Filbornaskolan, en kommunal gymnasieskola i Helsingborg;
    Procivitas privata gymnasium i Malmö - erbjuder, förutom Danska 3 även Danska 4;

    • Elev :

      Hej! Tack för era svar. Det är tyvärr ingen kommun där jag bor som erbjuder prövning i danskakurserna så det är därför jag undrade om jag kan läsa ett annat modernt språk. Men ska jag bli erbjuden prövning i danska enligt skolverket eller?

    • Anna : Har du kurserna i danska i ditt Examensbevis? Vilka kurser i danska har du i ditt examensbevis? I vilken kommun läste du kurserna i danska? Om det finns pågående undervisning i kurserna så säger skolverket att prövningar bör erbjudas; det kan dock vara så att alla prövningstillfällen för detta året är redan använda. Prata med utbildningsförvaltningen i den kommunen där det finns pågående undervisning i den kursen i vilken du vill göra prövning. Kontakta också skolverket och få svar direkt från skolverket.
    • Elev : Hej! Tack för ett utförligt svar. Ja, danskakurserna är med i mitt examensbevis. Jag har läst alla erbjudna danskakurser, förutom den sista (tror danska 1,2 och 3). Har varit i kontakt med ProCivits, samt skolan som jag gick men de erbjuder tyvärr inga prövningar i danska för utomstående elever.
    • Anna : I den kommunen där det på gymnasiet finns undervisning i en viss kurs måste även prövningar erbjudas. Så säger skolverket. Kontakta skolverket och du kan också visa våra svar på utbildningsförvaltningen i den kommunen där undervisning i kurserna erbjuds. --- I examensbeviset kan ingenting ändras. Du behöver få högre betyg i danska 1, 2 och 3 om du vill att högre betygen räknas in (om du har lägre betyg än A i de kurserna). Eftersom du idag inte är behörig till din högskoleutbildning, börja med att skaffa dig behörighet. som obehörig kan du inte komma in, oavsett hur högt meritvärde du har. Gör också högskoleprovet så många ggr du kan!
    Läs alla kommentarer