Elev

    Hej Har gjort en prövning i en annan kommun men går fortfarande i gymnasiet och kursen jag gjorde prövning erbjuds ej i min hemkommun då undrar jag kan jag hamna i någon problem på grund av det

    • Anna : Läser du på gymnasial nivå på komvux eller går du på "ungdomsgymnasiets" nationellt program?
    • : ungdomsgymnasium
    • Anna : Jag svarade, nedan, utifrån den kunskap som en "vanlig SYV" (ej jurist) har. Om jag eller en kollega till mig får fram något mer som kan hjälpa svara på din fråga, skriver vi det i en kommentar eller i ett nytt svar - här i tråden.
    • Anna : Vi har nu fått svar från en sakkunnig på skolverket. Jag klistrar in skolverkets svar i mitt utökade svar - var god läs nedan.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elev!

    Det finns olika bestämmelser för prövningar beroende på om man är elev eller inte är elev i en "ungdoms"-gymnasieskola.
    Vad gäller Prövning för den som är inskriven på gymnasieskolan framgår av informationen nedan:

       "En elev i gymnasieskolan har rätt att göra en prövning på skolan i alla kurser, grundskoleämnen och det gymnasiearbete som ingår i elevens individuella studieplan, om eleven inte tidigare har fått betyg på kursen, i grundskoleämnet eller på gymnasiearbetet eller om eleven har fått betyget F."

    Källhänvisning: 8 kapitlet 24§ i Gymnasieförordningen.
    Om du är elev i en gymnasieskola, ej på komvux eller på en folkhögskola, då får du inte göra prövningar någonannanstans än på den egna "skolenheten" (med det menas att det är på den egna skolan eller om din skola har hänvisat dig till ett annat ställe - t.ex kan en kommunal gymnasieskola hänvisa till en annan kommunal skola i samma kommun).

    Om din gymnasieskola inte vet att du gjorde en prövning i en annan kommun, då gick det emot reglerna. Om det finns något straff man kan få för det - kan jag inte svara på. Det måste man fråga någon som är kunnig i skol.Juridiska frågor, alltså en jurist som har specialkunskap i just den delen av juridiken som handlar om skolgång och elevens rättigheter. Jag vet inte heller om det skulle hjälpa om du inte visste att du inte fick göra prövningar på andra ställen än din egen skola eller på ett ställe dit du fick hänvisning från din gymnasieskola (alltså en kurs som redan innan prövningen gjordes var inskriven i din individuella studieplan men du ej kunde få undervisning eller prövning i den kursen på din skola).

    Hej igen! Vi fick idag svar från skolverket. Var god läs nedan:

           Ett satt betyg kan inte överklagas eller ogiltigförklaras. Det som är reglerat i gymnasieförordningen är under vilka förutsättningar en elev i gymnasieskolan har rätt att genomgå prövning. En elev i gymnasieskolan har rätt att genomgå prövning på sin skola i alla kurser, grundskoleämnen och det gymnasiearbete som ingår i elevens individuella studieplan, om eleven inte tidigare har fått betyg på kursen eller på gymnasiearbete eller om eleven har fått betyget F. Om förutsättningarna för rätt till prövning inte är uppfyllda enligt denna bestämmelse finns det inte någon skyldighet för skolan att erbjuda eleven prövning. Bestämmelsen innebär dock inte något förbud för elevens skola, eller någon annan skola, att frivilligt erbjuda prövning för en elev trots att förutsättningarna i bestämmelsen inte är uppfyllda - till exempel om eleven redan har ett godkänt betyg - även om det sannolikt inte har varit lagstiftarens intention att bestämmelsen ska tillämpas på det sättet.

    Det finns inga bestämmelser i skolans författningar om att en gymnasieskola måste företa några särskilda kontroller innan de låter någon som inte är elev på skolan genomgå prövning.

    Betygssättning innebär myndighetsutövning och ett betyg går inte att överklaga. Skrivfel eller andra uppenbara oriktigheter får dock ändras av rektorn. Ett betyg kan också ändras av den som satt betyget om denne finner att beslutet är uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning. Det kan till exempel handla om att ett bedömningsunderlag inte beaktats vid betygssättningen. En sådan ändring av ett betyg får bara göras om det kan ske snabbt och enkelt och får inte innebära att betyget sänks.

    Källor:
    Rättelse och ändring av betyg: 3 kap. 19-20 §§ skollagen

    Prövning för den som är elev i gymnasieskolan: 8 kap. 24 § gymnasieförordningen

    Lagar och förordningar: www.skolverket.se/regelverk