Mathea
    Hej! jag är ganska ny med gymnasium osv. och undrar vilket program man ska gå om man vill bli inredare? Jag vill även ha dans som ett ämne, är det möjligt?
    • Anna : I vilken kommun /stad/ söker du till gymnasiet? söker du till gymnasiet till Hösten 2019?
    • : stockholm hösten 21
    • Julia : På så lång sikt som Hösten 21 - vet man inte vilka utbildningar som kommer att starta på gymnasieskolorna. Utbildningsutbud förändras. om du nu "tittar ut" en passande för dig utbildning men som sedan ej kommer att starta mer... ex. pga lärare saknas (det är ju lärarbrist, tyvärr). Kika på många olika yrken på www.framtid.se - för att få uppfattning om vilken stor variation av yrken och arbetsuppgifter som finns!

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    tänker du på "inredare" som Inredningsarkitekt >> eller som >>Butikskommunikatör/Merchandiser >>? eller som Växtinredare >> eller en annan typ av inredare? Det finns många olika yrken som alla kan kallas för Inredare. Kika exempelvis på följande yrkespresentationer: Ljusdesigner >>; Skyltmakare >>; Dekoratör >>; Kroppsmålare >>; Staging-designer >>.
    Det finns inte några strikta regler angående vilken utbildning man ska ha om man vill jobba med "inredning". "Jobba med inredning" är väldigt brett... man kan jobba med det på många olika sätt och det finns många olika utbildningar, men man kan även få jobb utan någon speciell utbildning, om man har talang, skaffar sig de rätta kontakter, är målmedveten och flexibel och samtidigt har tur.
    Även Inredningssnickare och Inredningssadelmakare är också en sort "inredare", kan man säga.

    • : ok! jag tänkte typ sån som inreder hus, eller så skulle jag vilja lägga upp en planritning för hur möblerna ska stå. Då är det inrednings arkitekt, eller hur?
    • Julia : Det du vill jobba med liknar mycket det som Inredningsarkitekt gör, ja! Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/inredningsarkitekt
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    inriktning >>Dans /på Estetiska programmet >>/ finns i Stockholm på följande 5 gymnasieskolor >>.

    Kulturama-gymnasium >> (profil Designer); Viktor-rydberg-gymnasium-jarlaplan >>Södra-latins-gymnasium >> och Fryshusets-gymnasium >> erbjuds även inriktning Bild-och-Formgivning, därför kommer det pågå (på skolan) lektioner i Bild, och förhoppningsvis ska du kunna välja bild-kurser inom din dans-utbildning (ex. som Individ.val).