Jin

    Hej, Jag vill fråga om vilka program krävs 17 meritvärde? Det är lite svårt att titta på varje universitet och varje program vad de krävs för meritvärde, så jag tänkte att det är enklare att fråga er, jag hade ett drömyrke innan men med beslut att minska utländska poäng blir det omöjligt för mig att studera det för att mitt meritvärde är inte så bra, så har du några råder för att hjälpa mig med mina studier? Jag mår inte bra och tänker på det varje dag tills jag blev deprimerad Jag har sva1,2 &3, engelska 5,6 , kemi2 , och franska 1 Bästa hälsningar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jin,
    antagningsgränser bestäms inte på förhand, utan uppstår i konkurrensen: man vet först i efterhand hur det "blev", vilka meriter som gav plats. Man kan givetvis titta på antagningsstatistik, men man vet ändå inte hur det blir i framtiden, endast hur det var förut eller hur det "brukar" vara.
    Det kan förändras mycket - inför nästa antagning. Antagningsgränsen kan gå upp eller ner ganska mycket. Därför kan vi inte svara med någon lista på utbildningar som "kräver" visst meritvärde.
    Mina tips! - gör högskoleprovet. Titta på många yrken och många utbildningar. Tänk på att utbildningar finns inte endast på universiteten/högskolorna utan även i andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola, på folkhögskolorna och inom KKU.