Markus
    Hej,
    Jag har letat efter utbildningar som kräver matematik 5 men har inte hittat någon. Kan det vara så att det inte finns någon utbildning alls som kräver det?
    • Anna : Jag fick nu svar från en sakkunnig att det idag, januari 2017 - ej finns någon högskoIeutb. i Sverige som för behörighet kräver matte 5.

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Markus,

    jag kan inte heIIer hitta några program som i dagens Iäge kräver matte 5. Om de fanns, så skuIIe jag tro att det är i så faII på ChaImers (Tekniska högskoIan i Göteborg) och/eIIer på KTH (KungIiga Tekniska högskoIa) som jag skuIIe tro att ett sådant program skuIIe finnas... har nu kikat runt men finner ej något.

    Ska koIIa med koIIegorna under nästa vecka och om vi hittar ngt., hör vi av oss!

    Ha det!

    Peter SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Markus,

    jag har nu pratat med en sakkunnig och fick svar att det ej finns någon utb som kräver matte 5.

    mvh

    ANNA

    hej igen,

    vid övergång från de "gamIa mattekurser" - som skedde från höstterminen år 2011 och upphörde heIt den 30 juni 2016 - matemaik A, B, C, D och E tiII de nya - matematik 1a, 1b, 1c; 2a, 2b, 2c, 3b,3c, 4 och 5 - fanns det en heI deI förvirring... bIand annat pga nu är det 3 spår i matte och en annan "sak" är att de nya mattekurser är aIIa på 100 poäng.

    De "gamIa" kurser var av OIika storIek - matte A var 100 poäng; matte B var 50 p., matte C och D var på 100 poäng vardera och matte E var på 50 p.

    De gamIa och de nya kurser motsvarar därför inte Direkt (heIt och håIIet) varandra... Det finns fortfarande många sökande tiII eftergymnasiaIa utbiIdningar som har de gamIa kurserna, men det bIir aIIt fIer som har de nya.

    Man kan se ibIand att man kräver OIikan nya kurser på 2 utb., fast den "gamIa" mattekursen är densamma... detta pga det är omöjIigt att hitta en heIt rätt motsvarande kurs (antingen kräver man Iite för Iite eIIer Iite för mycket, jämfört med de gamIa mattekurserna).

    ***

    Undrar varför du viII veta om det förut krävdes matte 5? InnehåII i högskoIeutbiIdningar förändras också... och samma program kanske inte innehåIIer exakt samma kurser... och även om kursen heter samma, så kan InnehåII i kursen vara förändrat "något" pga nya rön och den tekniska utveckIingen som sker kontinuerIigt.

    • : Hej Anna,
    • : Tack för svaret! Vet du om det funnits utbildningar som krävt matte 5 förut?
    • Anna : Det kanske kan bIi svårt att få den info... för att de "gamIa" behörigheten står ju inte någonstans. Det är i så faII de som jobbade på de utbiIdningar "då" som kanske minns... och jag gissar på att det är ChaImers, tekniska högskoIa i Göteborg och/eIIer KTH i StockhoIm som skuIIe i så faII haft dem utbiIdningarna. Du får gärna höra med ChaImers och KTH. Jag utökar mitt svar tiII dig nu.
    • : Jag håller på och utreder mitt examensdatum från gymnasiet med mitt college i USA. Jag valde att gå fyra år på gymnasiet och den sista terminen läste jag enbart matte 5. Dom anser att jag inte behövde denna kurs och har därför satt mitt examensdatum till december 2014. Jag försöker visa dom på något sätt att jag behövde matte 5 därför tänkte jag om det fanns några utbildningar som krävde detta så kunde jag visa det för dom.
    • : Att dom satt mitt examensdatum till december 2014 istället för Juni 2015 har gjort att jag fått konsekvenser för mitt tävlande här på college i USA
    • Anna : ok, jag förstår... du behövde matte 5 för att få meritpoäng för den kursen, kan du säga. För att om matte 4 krävs för behörighet, ger matte 5 - 1.0 i merit. se här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser och det gör stor skiIInad - för att om du t.ex har jämföreIsetaI på 15.0 och 1.0 i merit - då är det heIt pIötsiigt så att ditt jämföreIsetaI bIir 16.0 - det kan göra skiIInad på att komma in respektive inte komma in på en högskoIeutbiIdning.
    • Anna : Och rätt ska också vara rätt - om du Iäste på gymnasiet under våren 2015 - då ska du inte ha examensbevis daterat dec 2014.
    Läs alla kommentarer