salma
    Hej!

    Tillfälligt studerar jag samhällskunskap, med beteende som profil. Jag går första året och vill ändra till teknikvetenskap. Jag är öppen med att gå till sommarskola, om det är i behov. Finns det elever som har ändrat såhär långt i terminen? Är det möjligt för mig att göra?

    Varma hälsningar
    • Mikael : Jag är ganska säker på att det är omöligt att byta som du vill. Nästan garanterat får du "nej" som svar från rektor. På större skolor finns det programrektorer - dvs kan finnas flera olika rektorer som har mellan sig "detal upp programmen"; på mindre skolor - är det ofta en rektor som ansrarar på alla de olika programmen på skolan. det är alltid rektor som har sista ordet för att hen är Ytterst ansvarig för det som händer på skolan.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    Nej, tyvärr. Vi känner inte till någon elev som mitt i läsåret kunde byta från SA till TE utan att "förlora ett år". Det vill säga, om du läste år 2 kanske kunde du i så fall antas till TE till år 1 /mitt i år 1/ - men eftersom du inte har några gymnasiala betyg än, och de på teknik kommer snart få betyg i matematik 1c och påbörja läsa matematik 2c och så läser de också fysik och kemi, vilket du på SA ine har gjort (antar jag), så finns det ingen rimlig chans att rektor på Teknikprogrammet skulle ta in dig.
    Men det är inte Fråga SYV som beslutar i den frågan. Det är rektor på Teknikprogrammet som får ta beslut. Jag tror det blir ett Nej på din fråga.

    Sommarskola
    Det finns inte på alla gymnasieskolor eller i alla kommuner.
    Om sommarskola finns, så är den i första hand för elever som fick F i obligatoriska på deras program kurser i svenska, engelska och matematik. Andra ämnen brukar inte läsas i sommarskolorna.
    Sommarskolorna ges ofta i mycket liten omfattning - exempelvis några timmar per vecka i 3 veckors tid. Många sommarskolorna avslutar sin verksamhet redan till midsommar och sedan är det sommarlov.

    Liselotte