Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,

    vissa utbildningar (program/inriktning) erbjuder inriktnignskurserna och/eller programfördjupningskurserna redan från 1-a året (kan vara från första terminen eller från andra terminen. T.ex är olika inriktningar på ES och HV funkar i praktiken som "olika program", för att det är så pass stor skillnad på kurserna eleverna läser att en elev måste gå om år1 vid byte av inriktning.
    BA kan gymnasieskolorna, om det erbjuds flera inriktningar på samma skola, göra så att de låter alla elever läsa samma kurser under termin 1 och prova på olika bygg-yrken, så att eleverna i samråd med lärare väljer inför termin 2 vilken inriktning och/eller vilken profil inom inriktningen som eleven ska läsa.
    Annars, så på de flesta gymnasieprogram så läser man inriktningskurserna från år2, och eleverna kan därför ändra sig vad gäller inriktning inför år2 (om skola erbjuder fler inriktningar inom programmet).
    Vad gäller kurser inom programfördjupning, så kan det variera mycket mellan olika program och olika skolor. Även lärarbrist spelar roll. Om rektorn vet att i år finns det ingen behörig lärare i ett visst ämne för att hen är t.ex föräldraledig men hen kommer tillbaka nästa år, så kan man lägga upp planeringen så att ingen elev på den skolan läser just det ämne eller den kursen just i år, men alla, kanske alla 3 årskurser, läser det nästa år - t.ex känner vi till exempel på att Idrott och hälsa 1 (som vanligtvis läses under år1 på alla nationella gymnasieprogram) lästes på vissa skolor under år3 (eller i långsam takt under två läsår).

    Det eleven som kommer in på en viss gymnasial utbildning på ett nationellt program kan vara säker på är att alla obligatoriska kurser kommer att erbjudas + tillräckligt antal kurser/poäng inom de valbara ämnena, men man kan inte vara säker på upplägget (mer än att svenska 3 kommer läsas efter svenska 2, och svenska två - efter svenska 1... alltså, att överliggande/högre kurs kommer att läsas efter den lägre kursen i samma ämne). Man kan inte heller vara säker på att man, som gymnasieelev, ska få välja några "valbara kurser" för att skola kan välja åt eleverna och bestämma att alla ska läsa "de här "valbara" kurser". Anledning är ofta ekonomisk situation och/eller lärarbrist.
    Jag hoppas jag har nu besvarat din fråga. Hör av dig annars igen!

    Studie- och yrkesvägledare
    SYV SYV

    tack för ditt svar! så på de flesta utbildningar kan man byta inriktning efter år 1, men jag antar att man inte är garanterad en plats om man vill göra det..?