Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna!
    Ja, du har rätt - både Programfördjupningar och Individuellt val är VALBARA KURSER.
    Skillnaden är att inom Individuellt val väljer man fritt från alla kurser som över huvudet taget kan erbjudas på din skola,
    men inom Programfördjupningar - är den enbart FRÅN LISTAN på VILKA KURSER som FÅR LÄSAS SOM PROGRAMFÖRDJUPANDE på JUST DET PROGRAMMET som man får välja.
    Individuellt val är 200 poäng på alla nationella program.
    Programfördjupningar är OLIKA ANTAL POÄNG på olika program och även på olika inriktningar inom samma program ibland.
    T.ex. på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf väljer man 300 poäng programfördjupande kurser OM MAN LÄSER INRIKTNING "samhälle".
    Men om man läser inriktning "natur", då väljer man 200 poäng programfördjupningar.
    Detta p g a en av inriktningarna är större och innehåller kurser á hundra poäng fler än den andra inriktningen.
    Summa poäng totalt, oavsett inriktning, måste bli 2500 p, därför är det olika antal poäng inom programfördjupningar, som man får välja (för att "fylla upp" till 2500 poäng).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare