Hej Iyad!

    Programmerare - är ett samlingsnamn för flera (faktiskt till och med ganska många) olika "underyrken", kan man säga - t.ex kan man bli Programmerare för iPhone och Android, läs om den yrkeshögskoleutbildningen här (och behörighet till den är bland annat godkända betyg i gymnasiala kurser matematik 2 och programmering 1).

    Man kan jobba som programmerare efter en rad olika utbildningar - på högskola/universitet, folkhögskola och på yrkeshögskola.

    Utvecklingen inom programmering går väldigt fort fram och det yrket som blir "ditt huvudyrke", kanske inte ännu finns idag, utan kommer att "uppfinnas" först om några år.

    Många av de yrken som finns idag inom Data och IT-teknik, kan du läsa om här.

    Angående utbildningar för att bli en programmerare:
    det finns ett antal programmerare som inte har någon formell utbildning inom data eller it (de är Autodidakter = självlärda) men det blir allt svårare idag att få jobb som programmerare utan formell utbildning (det var lättare förr i tiden när det inte fanns så många duktiga och välutbildade programmerare som det finns idag).
    Vilken utbildning som du kommer behöva skaffa dig, är det ingen som riktigt vet. Det är så att utvecklingen inom DATA/IT-branschen går framåt otroligt fort. De eftergymnasiala utbildningar till "programmerare" finns med olika inriktningar och inom olika skolformer - bland annat på högskolor, universitet, folkhögskolor och yrkeshögskolor.

    CSN
    Du nämner också CSN i din fråga. Jag antar att du undrar om du kan få studiemedel under tiden du läser utbildning till "programmerare". Svar på din fråga är att det finns både studiemedelsberättigade utbildningar och andra utbildningar, hos privata skolor, som inte ger rätt till studiemedel.

    Distans
    Du frågar också om man kan läsa till programmerare på distans. Svar på den frågan är att det finns både distansutbildningar och "bundna"/skolförlagda utbildningar.

    Exempel på utbildningar som jag vill råda dig att kika på - se information på snabblänkarna nedan:
    agstu-ab-arbete-genom-studier/fpga-systemutvecklare-distans
    lernia-yrkeshogskola/agil-systemutvecklare-i-java-och-javascript-distans
    campus-varnamo/webbutvecklare-net-distans
    nackademin/it-sakerhetstekniker-distans
    it-hogskolan/net-utvecklare-it-stlm-distans
    webbutvecklare-inom-net-ec-karlstad-distans
    nackademin/programutvecklare-java-distans