Hej Jenny,

    Psykolog >> - är i Sverige ett av de så kallade "legitimationsyrken" (man måste ha examen från psykologprogrammet som är ett 5-årigt universitetsprogram och söka sedan legitimation hos Socialstyrelsen);
    Kurator >> - är allt som oftast en Socionom; alltså har examen från socionomprogrammet, som är 3,5 årigt program på högskolor/universitet; Kurator-inom-halso-och-sjukvarden är från 1 juli 2019 ett "legitimationsyrke" som kräver socionomexamen + påbyggnadsutbildning på magisternivå (1 år på heltid).

    Behandlingsassistent >> kan man bli med diverse olika utbildnignar bl.a med utbildning från en yrkeshögskola eller från en folkhögskola.

    Ang.poäng och hur svårt det är att komma in på utbildningar och få jobb sen...
    Psykolog är ett mycket eftertraktad yrke och det är svårt att komma in på psykologprogrammet men sedan relativt lätt att få jobb efteråt.

    Socionomprogrammet är lättare att komma in på än psykologprogrammet.

    Behörighet till psykologprogrammet och till socionomprogrammet är att man har Examensbevis från gymnasiet, var god se Gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen, och godkända betyg i svenska 2och3, engelska6 och matematik2 samt samhällskunskap 1b.