Hanna
    Hej

    Jag har länge haft intresse för psykologi och människoläran och därför tänker bli psykolog. Dock, så är jag inte säker på om jag kommer in i programmet. Vad jag har hört så är pöengen för psykologiprogrammet väldigt höga, jag siktar på 17.45 i snitt. Tror ni att jag ändå kan komma in med hjälp av högskoleprovet? Hur mycket kan högskoleprovet hjälpa mig egentligen? Och kan den höja mina snittbetyg och i så fall hur mycket?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna,
    resultat av högskoleprovet räknas separat, ej ihop med betygen.
    Med resultat av HP prövas man i HP-urvalet. Har man inget giltigt resultat av högskoleprovet, prövas man i så fall inte i HP-urvalet, vilket är en nackdel (därför att man har en ny, extrachans i HP-urvalsgruppen).
    ***
    Ditt meritvärde påverkas, således, inte av högskoleprovet.
    Men med HP-resultatet prövas du i HP-urvalsgruppen. Hur högt resultat på HP som kommer ge plats, vet man inte på förhand. därför att man inte vet hur många som söker med HP-resutatat till just den utbildningen & hur högt resultat på HP kommer de att ha.
    Hälsningar

    Peter

    • : Tack för svaret
    • :

      Men kan jag fortfarande komma in med mina snittbetyg (17.45) om jag också har pöeng från högskoleprovet? ?

    • Anna : I betygsgruppen tror jag tyvärr inte att ditt meritvärde kan ge plats på psykologprogrammet men i HP beror det på hur högt resultat du får och hur ditt resultat står sig mot dina konkurrenters resultat. Vi hoppas och håller tummarna!