Sara
    Hej,
    Jag går tredje året på gymnasiet, och är intresserad av att bli psykolog. Mitt betyg är 18.8, och det krävs att man har högsta betyg i alla ämnen, för att komma in. Hur kan jag göra? Högskoleprovet är inte ett alternativ, bland annat för att det är inställt.

    Mvh,
    Sara

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    jag vill råda dig söka till psykologprogrammen och helst på alla de orter där det programmet ges, även om dina betyg kanske inte räcker till. Antal utbildningsplatser kommer troligtivis utökas (p ga situationen med Covid-19 ) och om antal platser blir fler kan antagningsgränserna gå ner. Så, jag tycker inte du ska avstå från att söka!
    Kan dock inte lova att du kommer in. Men vi på FRåGA SYV kommer hålla tummarna för dig.
    ****
    Till hösten ska du förhoppningsvis kunna skriva högskoleprovet. Eller nästa vår.
    Om du ej kommer in nu till hösten, försök höja ditt meritvärde.
    Om du kan tänka dig ngt. annat yrke - t.ex Lärare i psykologi, då kan du söka till kurser i psykologi och kombinera dem med lärarexamen från att bli behörig (legitimerad) lärare i psykologi.

    Kika också på "liknande" yrken, t.ex Kurator.

    • : Hej, tack för svaret. På vilket sätt menar du att jag kan höja mitt meritvärde ifall jag inte skulle komma in?
    • Anna : I första hand genom Prövningar. Om du höjer betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis, då kommer de högre betygen räknas in.
    • Anna :

      Jag skulle börja med att undersöka frågan om du på de kurser som ingår i ditt exam.bevis har max meritpoäng, som är 2,5. T.ex om du har godkänt betyg i engelska 7 och i moderna språk 3 och 4, då har du max i merit och kan inte få fler meritpoäng. Men om du inte har max i merit, kan du få meritpoäng upp till 2,5 och då kan du kanske läsa kurser på komvux för att uppnå fler meritpoäng (helst Max antal). Om meritpoängen för dig som har Examensbevis - var god se gymnasigGuiden.se/merit