Elin

    Hej! Jag är väldigt intresserad av att bli psykolog men tror tyvärr inte att mina betyg räcker till så tänker satsa stenhårt på högskoleprovet, men har hört att det är svårt att höja sig där. (Tänker givetvis ändå försöka och satsa). Därför har jag börjat fundera på att kanske studera utomlands till psykolog och undrar då vad som krävs för att komma in där? Alltså vad gränsen är på meritpoäng, högskolepoäng osv. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!
    Gör högskoleprovet så många gånger du kan. Har man flera resultat är det högre HP-resultat som gäller.
    ***
    Vad gäller att med utländsk psykologexamen få jobba som Psykolog i Sverige, så behöver man många gånger komplettera sin utländska utbildning. T.ex erbjuder Umeå universitet 3 terminers kompletterande utbildning, man behöver alltså läsa ytterligare 1,5 år innan man kan uppnå svensk psykologexamen. Att en sådan kompletterande utbildning fortfarande kommer att finnas när det blir dags för dig att komplettera, kan vi på FRåGA SYV inte lova. För några år sedan var situationen sådan att många utlandsutbildade psykologer saknade möjlighet att få ut legitimation och kunde därför inte jobba som psykologer i Sverige. Sedan skapades kompletterande utbildning, men att en sådan utbildning eller en annan lösning kommer finnas när du behöver den, vet man inte. Med det vill jag säga att det inte finns någon garanti att med utländsk psykologutbildning kunna jobba som psykolog i Sverige.
    Om du vill jobba som psykolog i ett annat land, titta på vad som gäller i just det landet.
    Du är intresserad av psykologi, så kan du även titta på flera yrken som har med psykologi att göra, t.ex Psykologisk coach och Psykologilärare.