Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Adam, menar du PT=Personlig tränare? Kika gärna på framtid.se/yrke/personlig-tranare
    *** I vilken stad söker du till gymnasiet? Det kan hända att det på Barn- och fritidsprogrammet kan finnas profil "PT" men då är det mest "förberedande" inför vidareutbildningen efter gymnasiet. Att direkt efter gymnasiet få jobb som PT är mycket ovanligt.

    Det är däremot vanligt att personliga tränare har Högskoleutbildningar, t.ex utbildning som dietistidrottsnutritionistundersköterska,
     sjuksköterskafysioterapeut,
     friskvårdskonsulent,
     ergonom eller lärare i idrott.

    Du kan även få arbete som PT efter att ha gått ett antal kortare kurser hos privata utbildningsanordnare, som ofta är ihopsatta i olika steg. F d professionella idrottsutövare kan också bli PT efter det att de har avslutat sina karriärer som aktiva inom sin idrott.

    • : Går just nu samhällsprogrammet, men tänkte mer på om jag verkligen är tvungen att byta program ifall jag vill bli en pt i framtiden
    • Julia : Nej, absolut inte - du behöver inte byta program. PT, personlig tränare, är i Sverige ett av de många icke-reglerade yrken, alltså de som anställer bestämmer själva vem som får jobbet; har man utbildning till fysioterapeut eller sjuksköterska eller dietist och har själv stor erfarenhet av att träna och ännu bättre om man även vad aktiv inom idrott och tävlade på högre nivå - då ligger man bra till om man söker jobbet som PT. Att få jobbet som PT direkt efter gymnasiet, oavsett vilket program man gick är ganska så osannolikt; känner inte till att ngn skulle lyckas med det (möjligtvis om man elitidrottade som mycket ung + ha stor personlig mognad och har gått kurser på gymmet som hen bekostade själv... då kanske kan man få jobba som PT).
    • : Tack så mycket
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • :

      Om jag nu vill utbilda mig till dietist för att sen bli pt, hur går jag till väga för att göra det via gymnasiet? Läste att man kunde lägga till Naturkunskap 2... ”OM MAN FÅR GODKÄNT BETYG I NATURKUNSKAP 2 (VALBAR KURS) BLIR MAN ÄVEN BEHÖRIG TILL UTBILDNINGAR SOM LEDER TILL FÖLJANDE YRKEN” https://www.framtid.se/yrke/yrken-efter-sa-alla-inriktningar

    • Anna : Behöighet till Dietistprogrammen på högskolenivå brukar se ut så här: Grundläggande + godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 och på Samhällsvet.(SA) ingår matte 2b och samhällskunskap 1b som obligatoriska kurser, då återstår det endast Naturkunskap 2. Fråga SYV på din gymnasieskola om du kan läsa nk2.
    Läs alla kommentarer