Fatima

    Räcker det 14,11 snittpoäng för att söka sjuksköterska utbildning?

    • Julia : I vilken stad vill komma in på ssk-programmet?
    • : Växjö
    • Julia :

      Ssk-programmet i Växjö startar både höst- och vårterminen och antagningsgränsen brukar vara högre vid antagning till höstterminen än till vårterminen. Förra hösten låg antagningsgräns för de som kom direkt från gymnasiet (utan kompletteringar) på ca 15.52 och för de som kompletterade (BII-urvalet) på ca 16.7 - men resultat på högskoleprovet (i den HP-gruppen) krävdes inte så hög (faktiskt ganska lågt resultat) för att komma in. Synd att HP blev under våren 2020 inställt. Om du inte kommer in till hösten, sök till våren och försök under höstterminen både göra högskoleprovet och höja ditt meritvärde.
      Tyvärr måste jag svara att det är vaga troligt att du kommer in nu till hösten med det meritvärde som du uppger att du har. Men vi hoppas och håller tummarna!

    • : Man får ju söka andra städer också elle?
    • Anna : Ja, man får söka till alla de utbildningar som man vill komma in på. Begränsning på 12 alterntiv finns dock. Alltså, när man ansöker till högskolestudier under anmälningsperioden får man ha max 12 alternativ i sin ansökan. Senare om Sen Anmälan öppnas, får man lägga till flera altrnativ (upp till 20 st.) men Sen Anmälan öppnas sällan på ssk-programmen, som är en rätt så populär utbildning. SSK-programmet erbjuds i Sverige på fler än 12 orter, så det går tyvärr inte lägga in ansökan till alla de olika orterna, utan du får välja 12 st.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fatima, Söka kan alla göra. Och alla Behöriga sökande prövas till utbildningen, alltså deltar i konkurrensen om utb.plats. Sedan uppstår antagningsgräns - när antagningen är genomfört. Resultat av tidigare antagningsomgångar kan man titta på och skaffa sig en viss "uppfattning" eller gissa på var antagningsgräns kan hamna nästa gång, men ingen kan se in i framtiden och veta exakt hur höga betyg som kommer ge plats på en viss utbildning, i framtiden.
    Om du svarar ang. vilken stad du vill komma in på ssk-programmet, kan jag titta på hur antagningsstatistik ser ut i den staden (det lärosätet som du är intresserad av) och då kan du själv gissa på var antagningsgräns kan hamna nästa gång.
    Att titta på alla de olika städer - hur det såg ut förut, är för mycket jobb "i onödan", för att ingen ändå vet hur det blir framöver. Men du får gärna själv titta på tidigare antagningsstatistik, det är inte hemligt och alla intresserade för ta del av den info.

    Vänligen
    Julia