Saga
    Hej
    Jag har studerat gymnasium (natur) i Libyen och har då ej grundläggande behörighet inom svenska, engelska & matte. Jag undrar om hp provet räcker för att kunna söka in till läkarprogrammet eller om jag först måste ha annan behörighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Högskoleprovet (HP) gör man för att kunna Konkurrera i ännu en urvalsgrupp, HP-urvalet. Behörig måste man bli oavsett om man gör eller inte gör högskoleprovet. Du måste ha både grundläggande och särskild behörighet. Det måste alla sökande till svenska högskoleutbildningar skaffa sig, annars får de svar OBEHÖRIG när de gör ansökan och de deltar i så fall inte i konkurrensen om utbildningsplats.