Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Pär!
    Är det till den skola du vill söka http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/solbergagymnasiet - ?

    Hur höga betyg som kommer att krävas för att komma in, är det ju ingen som vet.
    Det beror på hur många väljer att söka just samma program på samma skola och vilka betyg de som söker kommer att få i slutet av maj (dvs för vårterminen i åk9).

    Du studerar 9-12 timmar om dagen, skriver du. Det är mycket! Bra att du är flitig men glöm inte att det är viktigt att vila och har fritid också för att inte överanstränga sig. Hälsan är viktigare än höga betyg. Om man inte har hälsa, orkar man inte studera eller jobba och då spelar det inte så stor roll vad man hade för betyg.

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Tack för svaret. Anledningen till att jag studerar mycket beror på gymnasieångest. Tänker nästan varje dag på betyget, därför har jag slutat upp med sociala medier samt fritid. Betygen är inte så höga som de brukade vara.
    • Milla : Jag förstår att du vill uppnå högre betyg och det är jättebra att du vill det, men du kan KANSKE.. jag vet inte men kanske.. plugga mindre men smartare? :) Inte bara råplugga utan utarbeta din egen personliga Studieteknik som passar just dig? Här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik har vi samlat våra bästa tips och vi menar att man bör TESTA alla de olika metoder och komma fram till vad som passar jUST DIG. Alla är vi olika och olika saker och metoder passar oss olika bra. Om man vet hur man lär sig på det bästa sättet - är det jättebra för att man kommer att ha nytta av den kunskapen i många-många år framöver. I alla de kommande situationer när man behöver lära sig ngt. i skola eller på en arbetsplats - så plockar man fram sin personliga Studieteknik och "lutar mot" den, och lär sig mer, lättare, snabbare och med mindre ansträngningar. Man kan plugga många timmar om dagen men inte varje dag och definitivt inte under en längre period. Då är det ngt. som inte stämmer riktigt - då läser man på fel sätt eller ställer för höga krav på sig själv. Det är i alla fall vad jag tycker. Du gör givetvis som du själv vill, men jag råder dig tänka mer på din hälsa. Känner du till ordspråket: "Den friske har många önskningar. Den sjuke har bara en." ?
    • : Tack för svaret! Ska sannerligen tänka på det.
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får gärna Gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts och du får också gärna tipsa folk om vår sida - då vi vill hjälpa fler att få svar på frågor om utbildningar och söka-jobb och planera för framtiden! :)
    Läs alla kommentarer