Niklas
    Hej,
    Håller på och räknar vilka kurser jag bör skriva en prövning i.
    Behöver lite hjälp med vad olika betyg höjer snittet med.
    Exempelvis
    Från G till A (100p kurs) = 0,4 korrekt?
    Från D till A (50p kurs) = ?
    Från VG till A (både 50 samt 100p) = ?
    Från G till A (50p kurs) = ?

    Skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa mig med att räkna ut höjningen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Niklas,
    höjning på så sätt som du vill räkna kan man bara rakna fram på ett "ungefär"... inte exakt.

    Jag kan dock försöka ge exempel på ungefärlig höjning. Du frågar:
    Exempelvis
    Från G till A (100p kurs) = 0,4 korrekt? - ja, det stämmer, det blir cirka + 0.4
    Från D till A (50p kurs) = ? - Höjning borde bli ca + 0.15
    Från VG till A (både 50 samt 100p) = ? Då VG motsvarar "C"-betyg på den nya skalan, är det "två steg" uppåt och för 100 p.kurs blir det cirka + 0.2 (och för en 50 p.kurs blir det hälften, alltså +0.1).
    Från G till A (50p kurs) = ? höjningen blir ca + 0.2

    Det går inte på förhand bestämma vilket betyg man får på prövningen; jag råder att välja de kurser i vilka du tror du har bäst förutsättning att få högre betyg och satsa på "så högt betyg som möjligt" i alla kurser.

    vänligen
    ANNA

    • :

      Hej Anna,

      Stort tack för ditt svar!

      Jag förstår att det inte riktigt går att säga exakt. Har en fråga till, jag har slutbetyg med 2350poäng och ingen gymnasieexamen dvs med 2500p.

      Betyder det att en höjning från G till A kan vara något högre än 0,4? Jag antar att 0,4 är räknat på 2500 poäng totalt.

    • Anna :

      Ja, det stämmer.