Simon
    Hej!

    Jag tänker läsa Matematik 4 på Komvux och har endast läst upp till Ma3b i gymnasiet. Kommer kursen Ma4 då "byta ut" ett gammalt gymnasium ämne för att giva mig +0.5 merit när jag sedan söker ett program på Uni som inte kräver Matematik 4 för behörighet?

    Tack i förväg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Simon, utifrån din ålder (20 år) gissar på att du har eller kommer att få Examensbevis. Reglerna för Exam.bevis och de som började på gymnasiet året 2010 och tidigare och läste mot ett Slutbetyg - är Olika.
    För dig med exam.bevis gäller: kurser som ger dig meritpoäng räknas (betygen, alltså) även in i ditt jämförelsetal. Inga kurser från ditt exam.bevis "försvinner". De kurser som du efter gymnasiet skaffar dig betygen i - om de kurser krävs för särskild behörighet ELLER om de ger dig meritpoäng räknas OCKSÅ in, alltså tillsammans med alla de andra kurserna som redan finns i ditt exam.bevis.
    *GA, gymnasiearbete, - det betyget räknas inte in.

    Var god läs även info på gymnasieguiden.se/informeras/merit