Carolina
    Hej! Sökte precis in till högskola/uni via antagning.se. Jag har flera andra inlästa meriterande kurser osv. Här är ett lite mer konkret exempel:

    Behörighet till program: Ma 2c
    Mina meriterande kurser: Eng 7, Moderna Språk 3, Ma 3, Ma4 och Ma 5.

    *Dock så har man nog inte perfekta betyg i alla. Kommer de meriterande kurserna med bäst betyg bara att räknas med i snittet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Vi rekommenderar se till att Antagning.se har tillgång till alla dina betyg; Antagning.se räknar in endast betyg i de kurser som måste räknas in plus de betyg som får räknas in men då endast om de Höjer meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare

    Utan att veta om du har U-betyg (utökat) i ditt examensbevis eller om du läste några kurser senare än du fick examensbevis / går inte ge svar på din fråga .. om alla fina meritkurser ingår i ditt examensbevis som vanliga kurser, räknas alla betyg in;

    om kurser som ger meritpoäng är markerade med ”U” i examensbeviset eller om du läste dem som komplettering på komvux , kan ev vissa av betygen räknas in. I de fall det går att räkna på olika sätt, räknas det till den sökandes fördel.

    • : Tack för svaret! Såg att ni dessutom svarade på min andra fråga - så tack för det med!
    • : De flesta av meriterna är i form av kurser jag läst efter gymnasiet, och några är i kurser jag har i mitt examensbevis men sedan läst upp efter komvux.
    • Milla :

      Eftersom det är komplicerade regler och det är den uträkning som Antagning.se gör, som gäller, kommer det inte spela roll vad ngn annan säger om Antagning.se gör en annan bedömning.