Emma

    Hej! Räknas betygen i meritkurserna med i jämförelsetalet eller räcker det med att ha godkänt i dessa kurser för att få en merit på 22.5? Alltså behöver man ha A i alla kurser, även meritkurserna för att få högsta meritvärde?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!

    För yngre personer som läser (eller läste) i det nya systemet, efter gymnasiereformen Gy2011/Vux2012 gäller de reglerna som finns att läsa på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-merit och bl.a gäller det att betygen i kurserna som ger meritpoäng räknas in i jämförelsetalet.

    För de med äldre betyg, som de fick innan gymnasiereformen 2011-12, gäller andra regler.