Selma
    Hej!
    Jag är lite intresserad av att läsa på handels efter gymnasiet. Så som jag förstått det så räknar de inte med meritpoäng. Jag kommer att läsa både matte 3 och engelska 7 som utökade kurser, och i och med att matte 3 krävs för behörighet antar jag att detta betyg räknas in i mitt snitt (rätta mig annars). Gör inte betyget i engelska det, då handels inte godkänner meritpoäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Selma,

    HHS i Stockholm är en Privat högskola och med det gör de "lite som de själva vill", alltså är det bäst att kontakta just den skolan för att få svar om hur de gör idag och hur de tänker göra i framtiden; de kan också ändra sina regler när som... så det gäller att hålla koll på info på deras hemsida och, för övrigt, så är det bra att göra sitt bästa i varje kurs man läser; detta för att du kanske i framtiden söker en "vanlig högskoleutbildning" där meritpoängen räknas (du kan ju ändra dig ang. vad du vill, till exempel).
    Om du kan, ändra i din studieplan och läs eng7 som en vanlig kurs och skippa någon annan kurs; att läsa på mer än heltid, alltså att läsa U-kurser, ger inga formella fördelar. Bra att lära sig mer, givetvis, men du sprider också din tid och energi på fler kurser... att läsa på mer än heltid är ett undantag. Det kan vara många ggr bättre att läsa på heltid, inte mer och fördjupa sig bättre i varje kurs man läser och i fall man har mycket tid över, så kan man försöka skaffa sig extrajobb eller ägna sig åt hobby eller träffa vänner mer eller sova/vila/läsa skönlitterär bok, som inte är ett "måste" för skolarbetet...
    Som sagt, reglerna på HHS och även övriga regler kan ändras. Gör ditt bästa i varje kurs du läser.

    Vänligen
    Julia syv