Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, betyget i matematik 5 kommer räknas in i ditt jämförelsetal även om den kursen blir i ditt examensbevis markerad med "u", utökat program. Detta pga betygen som du ska ha meritpoäng för räknas alltid in i ditt jämförelsetal (gäller för dig som kommer ha Examensbevis*).
    Det är fördelaktigt för dig att ha matte 5 inom programmets 2500p. t.ex inom individuellt val. Och "slippa" läsa någon annan kurs, som inte är obligatorisk (på så sätt får du mer tid och ork att läsa alla de obligatoriska kurserna).
    ___
    * - tidigare (elever som gick ut gymnasiet året 2013 och innan dess) gällde andra regler; skrivet detta pga personer som har Slutbetyg (och inte examensbevis) kanske läser det här svaret.