Gustaf
    Tyska 1 ger som bekant inte extra merit som steg 3 och uppåt gör, men räknar man fortfarande in betyget man får i den kursen i sitt meritvärde?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, Antagning.se - om du söker till en högskoleutbildning i Sverige - räknar in alla kurser som finns i examensbeviset (förutom GA, gymnasiearbete och i vissa fall - U-kurser, utökat) - in i jämförelsetal. Sedan "plussars" meritpoängen på det.
    Jämförelsetal + Meritpoängen = Meritvärde
    och det är med meritvärdet som man konkurrerar om plats på en högskoleutbildning i betygs-urvalet.

    Förtydligande:
    om tyska 1 ingår i examensbeviset och inte är markerat "U" (utökat); så räknas betyget in i elevens Jämförelsetal.

    vänligen
    ANNA
    P.S: kika också på reportage/betyg-pa-gymnasiet