Ida
    Hej,
    jag undrar om betyget F räknas in i snittet/meritvärdet när jag söker till universitet?
    jag märkte att mitt F-betyg inte visades när mina betyg kom upp på antagning.se.
    Jag undrar därför F-betyg inte räknas med när antagning.se räknar meritvärdet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    Om ditt F-betyg är i ditt examensbevis markerat med "U" /utökad kurs, dvs om du enligt rektors beslut läste utökat program/, räknas inte det betyget in, i så fall.
    Men om F-betyg ingår bland de "vanliga" kurser, inte utökade, i ditt examensbevis, då räknas det in.
    Någon sådan regel om att F-betyg alltid räknas in eller inte räknas in, finns inte. Allt beror på vad det är för kurs; vilken typ av utbildningsdokument du har mm.
    Vänligen
    ANNA

    • : Är det någon skillnad om jag har endast samlat betygsdokument och inte examensbevis?
    • Anna : Samlat betygsdokument ger, som regel, inte grundläggande behörighet. Slutbetyg eller Examensbevis krävs. Som obehörig kan man tyvärr inte delta i konkurrensen om utbildningsplats på högskolenivå.